This is an outdated version published on 2022-07-13. Read the most recent version.

Educational communication for University Extension: action plan proposal for its development

Authors

Keywords:

educational communication; higher education; university extension

Abstract

Introduction: The University Extension has an important role in the University-Society interaction; however, the idea of ​​seeing it more as a function than as a process in itself persists. There are difficulties from the communicative point of view to articulate it with the other substantive processes, called Research and Training. Educational communication actions can strengthen extension management.

Objective: to propose actions to manage the university extension process from educational communication.

Methods: Theoretical and empirical methods were used, which allowed the collection and processing of information in a selected sample of students and professors of the Social Communication major of the Faculty of Humanities of the University of Sancti Spíritus José Martí Pérez (Uniss), as well as authorities, workers and students from other educational institutions.

Results: Actions that facilitate the management of university extension as a process were provided.

Conclusion: The proposal constitutes a methodology focused on achieving the articulation of various elements that make up the extension process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yudisney Brito-Mayea, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez". Sancti Spíritus, Cuba.

Máster de la Comunicación. Profesora del Departamento Psicología, Comunicación Social, Ciencias de la Información. Coordinadora de la Carrera Licenciatura en Comunicación Social.

Laudelino Modesto Solano-Arias, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciado  Matemática Superior. Máster en Ciencias Pedagógicas. Doctor en Ciencias Pedagógicas.

Noris Rodríguez-Izquierdo, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciada en Educación,  especialidad Educación musical. Doctora en Ciencias Pedagógicas.

References

Alarcón Ortiz, R. (2015). Las ciencias de la educación en una universidad integrada e innovadora [Discurso principal]. Congreso Internacional Pedagogía 2015. La Habana, Cuba. http://www.cubaeduca.cu/2015/02/02/conferencia-del-dr-rodolfo-alarcon-ortiz-ministro-de-educacion-superior-de-cuba-congreso-pedagogia-2015

Álvarez, A. (2013). Hacia un modelo integral de medición y evaluación en Comunicación Estratégica: supuestos teóricos, empíricos y metodológicos. http://www.revistalatinacs.org/13slcs/2013_actas/131_nobell.pdf

Brito Y. (2018). Propuesta de indicadores para la evaluación del proceso de extensión universitaria. Revista Gaceta Médica Espirituana, 20(3), 92-100. http://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/download/1861/pdf

Brull, M. (2009). ¿Proceso de extensión o de comunicación universitaria?. Espacio, (12), 41-42.

Gómez, A. S., Hidalgo, M., Amaranto Barreras, L. H., y Puca Molina, R. S. (2021).Taller de herramientas de comunicación para la extensión crítica. Revista Compromiso Social, (4),67-76. https://revistacompromisosocial.unan.edu.ni/index.php/CompromisoSocial/article/view/84

Montero, A. y Montero, L. A. (2017). Un espejo entre la universidad y la Sociedad: la extensión universitaria. Revista Universidad de La Habana. (283),114-125. http://www.revuh.uh.cu/index.php/UH/article/download/106/10

Núñez, A., Álvarez, B. L. y Martínez, C. M. (2017). La extensión universitaria y su relación con la formación inicial de las carreras pedagógicas en Cuba. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 17(3), 1-21. https://doi.org/10.15517/aie.v17i3.30280

Ojalvo, V. (1999). Comunicación Educativa. CEPES. Universidad de la Habana (versión electrónica).

Published

2022-07-13

Versions

How to Cite

Brito-Mayea, Y., Solano-Arias, L. M. ., & Rodríguez-Izquierdo, N. (2022). Educational communication for University Extension: action plan proposal for its development. Pedagogía Y Sociedad, 25(64), 109–124. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1514