Need for bioethics in the post-pandemic society

Authors

Keywords:

bioethics; Covid-19; health; pandemic; philosophy

Abstract

Introduction, the article states that among the problems that society faces today, worldwide, are those related to the consequences left by Covid 19. Health professionals are involved in the finding of solutions. To achieve this, a mastery of critical thinking is required. Philosophy, in particular ethics, bioethics and social justice are the sources to confront them.

The purpose of this article is to outline some arguments regarding the need to improve the relation between knowledge about bioethics and the performance of health professionals in Cuba.

The methodology used emphasizes qualitative methods.

Preliminary results of the research carried out to improve the teaching of the Philosophy and Health Sciences course taught to residents of the University of Medical Sciences of Sancti Spíritus are presented.

Conclusions: An analysis of the topic in contemporary literature is carried out, approaches that are made to philosophy today are defined, testimonies of doctors who recently completed the aforementioned course are revealed and the topics to be modified are proposed based on the particularities of the current context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Anna Lidia Beltrán-Marín, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez". Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciada en Filosofía. Master en: Ciencias de la Educaci´on y Master en Bioética. Doctora en: Ciencias Filosóficas. Profesora titular del Departamento Historia y Marxismo.

 

Katherine Pérez-Beltrán, Policlínico Plaza de la Revolución. La Habana, Cuba.

Especialista en Medicina General Integral, Vice directora Policlínico Plaza de la Revolución.

References

Beltrán Marín, A. L., Blanco, G. L. y León Montesino, L. (‎2018). Acercamiento histórico a la enseñanza de la filosofía en Cuba. Revista Maestro y Sociedad (Número Especial) https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3395/3009

Beltrán Marín, A. L., Valero Orella, E. y Blanco Montesino, G. L. (2020). Apuntes acerca de la enseñanza de la filosofía en Cuba. Revista Cuadernos Chilenos de Historia de la Educación, (14) www.historiadelaeducacion.cl

Guerra, S. (2021). Filosofía y pandemia. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación, (30), 245-272. https://www.redalyc.org

Gutiérrez Alcalá, R. (2020). La filosofía en tiempos de Covid-19. Gaceta UNAM https://www.gaceta.unam.mx

Hegel, F. (1980). Introducción a la historia de la filosofía. Buenos Aires, Argentina: Ediciones Aguilar.

Machado Ramírez, E. (2020). Una reflexión filosófica de la ciencia en tiempos del coronavirus. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 10(2). http://www.revistaccuba.cu/index.php/revacc/article/download/871/879

Machado Curiel, J. (2021) Bioética y justicia social. Horizontes filosóficos frente a la Covid-19. Filosofía y Letras. Revista de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). http://revistafyl.filos.unam.mx/bioetica-y-justicia-social-horizontes-filosoficos-frente-a-la-covid-19/

Pulgar Castro, R. (24 de abril de 2020). La filosofía frente a la pandemia: breve repaso y un postulado. https://noticias.udec.cl

Rubio Hancock, J. (2020). Seis ideas filosóficas para reflexionar sobre la pandemia. Verne El País. https://verne.elpais.com/verne/2020/05/22/articulo/1590144101_955396.html.

Published

2022-07-13 — Updated on 2023-07-05

Versions

How to Cite

Beltrán-Marín, A. L., & Pérez-Beltrán, K. (2023). Need for bioethics in the post-pandemic society. Pedagogía Y Sociedad, 25(64), 65–85. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1516 (Original work published July 13, 2022)