La creatividad: una necesidad para la modalidad no presencial en tiempos de Covid-19/Creativity: a necessity for the non-face-to-face modality in times of Covid-19

Authors

  • Yuliet Martínez Morales Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez". Sancti Spíritus, Cuba.
  • María Lilia Concepción Rodríguez Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez". Sancti Spíritus, Cuba. https://orcid.org/0000-0003-1977-6821
  • Oliurca Padilla García Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez". Sancti Spíritus, Cuba. https://orcid.org/0000-0001-7136-2955

Keywords:

creativity; teacher; non face-to-face modality; information and communication technologies.

Abstract

Higher Education in Cuba is currently facing challenges in relation to the development of the different study modalities in times of Covid-19. In this sense, the role of the teacher in the direction of the teaching-learning process takes on special significance, given the need to develop new methods that guarantee the self-management of knowledge by students. This requires the teacher to encourage individual and collective responsibility, the development of imagination and creativity, as well as the innovative capacity from the non- presential with the support of Information and Communication Technologies (ICT). In correspondence with the above, the article aims to reflect on the role of creativity for the non-attendance modality with the use of ICT, in the training of the professional at the University of Sancti Spíritus "José Martí Pérez".

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Lilia Concepción Rodríguez, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez". Sancti Spíritus, Cuba.

Máster en Ciencias. Profesor Auxiliar del Departamento de Formación del Profesional.

Oliurca Padilla García, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez". Sancti Spíritus, Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora titular del departamento de ETP y Ciencias Técnicas. Decana de la Facultad de Ciencias Técnicas y Empresariales.

References

Caballero, E. (2015). La educación de la creatividad en la formación inicial del maestro. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria.

Chaves Torres, A. (2017). La educación a distancia como respuesta a las necesidades educativas del siglo XXI. Revista Academia y Virtualidad, 10, (1), 23-41. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/2241

Concepción-Rodríguez, M. L. Remedios-González, J. M., y Hernández-Mayea, T. (2017). Barreras asociadas a la creatividad de los docentes: una propuesta de solución. Revista Pedagogía y Sociedad, 20(49), 23-40.https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/516

Copertari, S. & Lopes, C. N. (2020). Entrevista: virtualización de la educación en tiempos de pandemia. Revista Científica Educ@ção, 4(7), 891-895.

De Bono, E. (1974). El pensamiento Lateral. Barcelona, España: Paidós.

De Bono, E. (1996): Seis pares de zapatos para la acción. Una solución para cada problema y un enfoque para cada solución. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

De Bono, E. (2000). El pensamiento lateral. Manual de creatividad. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Díaz–Canel, M. (8 de febrero de 2019). Discurso en la clausura del Congreso

Internacional Pedagogía 2019. Granma, p 1. https://www.granma.cu /discursos-

de-diaz-canel/2019-02-09/pedagogia-es-la-voz-de-los-agradecidos-en-la- educacion-09-02-2019-18-02-13

Díaz-Gómez, Á. y Mitjáns-Martínez, A. (2013). Creatividad y subjetividad: su expresión en el contexto escolar. Revista Diversitas: Perspectivas en Psicología, 9(2), 427-434. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=67932397014

Elisondo, R. M. (2018). Creatividad y educación: llegar con una buena idea. Creatividad y Sociedad (27) 145-166. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/98611

González Rey, F. (1995), Comunicación, personalidad y desarrollo. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Guilford, J. (1950) Creativity. American Psychologist, (5), 444-454.

Ministerio de Educación Superior( MES, 2017). Resolución 111/17. Reglamento de organización docente de la Educación Superior. La Habana: Autor.

Ministerio de Educación Superior, (MES, 2020). Estrategia económica a implementar en la etapa de recuperación Post-Covid-19 y en función del fortalecimiento de la economía para enfrentar un escenario prolongado de crisis en el proceso de formación de pregrado. La Habana. Cuba: Autor.

Ministerio de Educación Superior, Cuba. (2020). Resolución 2/2018. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. La Habana: Autor.

Ministerio de Educación Superior, Cuba. (2020). Resolución 48/2020. Adecuaciones al proceso de ingreso a la Educación Superior al curso académico 2020-2021. La Habana. Cuba. Autor.

Mitjáns, A. (1995). Creatividad personalidad y educación. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

Ponomariov, A. (1973). Investigación sobre psicología de la Creatividad. Moscú: Editora Nauka.

Remedios, J.M. (2012). Pedagogía para el desarrollo de la creatividad en educación y para la educación. Perú: Editora Magisterial.

Silas, J. & Vázquez, S. (2020). El docente universitario frente a las tensiones que le plantea la pandemia: Resultados de un estudio mexicano/latinoamericano. Rlee, 50 (número especial), 89-120.

Taylor, C. W. (1988). Various approaches to and definitions of creativity. Cambridge University Press.

Torrance, P. (I977). Orientación del talento creativo. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Torrance P. (1979). La enseñanza creativa, España: Santillana.

Vigotsky, L. (1985). Pensamiento y Lenguaje. Barcelona. Paidos.

Vigotsky, L.S. (1987): Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Editorial Científico-Técnica. La Habana.

Vincent-Summo, V. S. (2016) Creatividad: eje de la educación del siglo XXI. Ries, 18 (7), 83-98. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-

Yong-Castillo, E.; Nagles-García, N.; Mejía-Corredor, C.; Chaparro-Malaver, C. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: desafío y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 50, 81-1005. https:/www.redalcy.org/pdf/1942/194250865006.pdf

Published

2022-11-25 — Updated on 2023-11-21

Versions

How to Cite

Martínez Morales, Y., Concepción Rodríguez, M. L., & Padilla García, O. (2023). La creatividad: una necesidad para la modalidad no presencial en tiempos de Covid-19/Creativity: a necessity for the non-face-to-face modality in times of Covid-19. Pedagogía Y Sociedad, 25(65), 77–95. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1568 (Original work published November 25, 2022)