This is an outdated version published on 2024-12-06. Read the most recent version.

Las fuentes del conocimiento histórico contemporáneo. Potencialidades de los textos periodísticos/The sources of contemporary historical knowledge. Potentialities of journalistic texts

Authors

Abstract

Introduction: The article analyzes the sources of knowledge in the teaching-learning process of History and the potential of journalistic texts.Objective: Define the sources of historical knowledge, as well as expose the potential of journalistic texts as a source of historical knowledge.Methods: An essentially qualitative methodology was followed, where the theoretical methods analysis-synthesis and inductive-deductive and the empirical methods were used: document review, systematization, survey and interview.Results: The result presented was based on the systematization of theoretical assumptions about the sources of contemporary historical knowledge and specifically the potential of journalistic texts.Conclusions: The analysis carried out allowed us to enrich the criteria initially included by the authors of the article and allows teachers to use the sources of historical knowledge and the potential of journalistic texts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jhoannis Jacinto Rodríguez Avalos, Centro de Capacitación del Ministerio de Turismo, Trinidad. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciado en Educación, Especialidad Marxismo e Historia. Doctorando en Ciencias de la Educación. Profesor Instructor. 

Ursula Cristina Pomares Ortega, Centro Universitario Municipal: “Julio Antonio Mella”. Trinidad. Sancti Spíritus, Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar. Subdirectora.

Elizabet del Carmen Pérez González, Centro Universitario Municipal: “Julio Antonio Mella”. Trinidad. Sancti Spíritus, Cuba.

Máster en Ciencias de la Educación.  Profesor  Instructor.

Yuliesky Cristo Dévora, Centro Universitario Municipal: “Julio Antonio Mella”. Trinidad. Sancti Spíritus, Cuba.

Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Auxiliar.

Isabel Cristina Besada Carrazana, Centro de Capacitación del Ministerio de Turismo, Trinidad. Sancti Spíritus, Cuba.

Máster en Ciencias de la Educación. Jefa de Departamento de Gestión, Cultura y Turismo.

Adela Teresa Ramírez Valdivia, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Estudiante de la carrera Lenguas Extranjeras.

References

Apaolaza-Llorente, D. y Echeberria Arquero, B. (2019). Haciendo Historia: fuentes primarias y metodologías activas para trabajar el pensamiento histórico en Secundaria. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(1), 29-40. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/2030/pdf

Castillo Astudillo, V., Rada Álvarez, M. y Almeida Aguilera, D. I. (2019). El uso de las caricaturas en la prensa nacional, como estrategia comunicacional. Revista Caribeña de Ciencias Sociales. https://www.eumed.net/rev/caribe/2019/05/caricaturas-prensa-nacional.html

Echevarría Aldama, I. (2013). La selección y uso de las fuentes del conocimiento para la enseñanza de la historia universal contemporánea en la formación pedagógica de los especialistas. Revista Varela, 2(35), 1-14. https://revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/340/684

Espinoza Freire, E. E., Ordoñez Ocampo, B. P., Ochoa Romero, M. E., Erráez Alvarado, J. L. y Lema Ruiz, R. A. (2020). Alternativas metodológicas para la enseñanza de la historia. Revista Conrado, 16(S1), 194-202. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1541

Guillamet, J. (2018). Censura, mentira y manipulación mediática. Un apunte historiográfico. Revista Brasileira de História da Mídia, 7(1), 20-30. https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/44141/guillamet_revbrahismid_censu.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Henríquez Vásquez, R. y Muñoz Salinas, Y. (2017). Leer y escribir históricamente: los desafíos pendientes de la enseñanza y del aprendizaje de la historia. Diálogo Andino, (53), 7-21. https://www.scielo.cl/pdf/rda/n53/0719-2681-rda-53-00007.pdf

Ibagón Martín, N. J. (2016). Enseñar y aprender Historia a partir del análisis de fuentes históricas. Una experiencia formativa en educación superior. Voces y Silencios: Revista Latinoamericana de Educación, 7(1), 121-133. https://revistas.uniandes.edu.co/index.php/vys/article/view/7566/7997

Jara Holliday, O. (2018). La sistematización de experiencias: prácticas y teoría para otros mundos posibles (1. edición). Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano (CINDE). https://cepalforja.org/sistem/bvirtual/wp-content/uploads/2019/09/La-Sistematizaci%C3%B3n-de-Experiencias-pr%C3%A1ctica-y-teor%C3%ADa-para-otros-mundos-posibles.pdf

Martínez-Rodríguez, R., Muñoz Labraña, C. y Sánchez-Agustí, M. (2019). Conocimientos y creencias del profesorado y su vínculo con las finalidades de la enseñanza de la historia reciente. La transición a la democracia en España como caso controvertido. Revista de Educación, (383), 11-35. https://www.educacionfpydeportes.gob.es/dam/jcr:48ec087b-c9cd-4e95-8b49-b809ea43d450/01martinezingl-esp-pdf.pdf

Miralles, P. (2019). La historia y el uso de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. En Enseñanza y aprendizaje de la Historia en la Educación Básica (pp. 126-142). Secretaría de Educación Pública y Universidad Pedagógica Nacional de México.

Moreira dos Santos Schmidt, M. A. (2019). El turno de la didáctica de la historia: contribuciones para un debate. Historia y Espacio, 15(53), 21-42. https://historiayespacio.univalle.edu.co/index.php/historia_y_espacio/article/view/8734

Rico Montero, P. (2013). Proceso de enseñanza-aprendizaje desarrollador. Pueblo y Educación.

Rodríguez Avalos, J. J., Atalís Santa Cruz, A., Marín Llaver, L. R. y Águila Turiño, E. R. (2024). La asignatura Historia del Mundo Contemporáneo en el preuniversitario. Mendive. Revista de Educación, 22(1), 1-14. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3566/3187

Sánchez Agustí, M. (2011). Ciudadanía y enseñanza de la historia. Resultados de una intervención en la formación de maestros. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (25), 3-15. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3765383

Sierra Garzón, F. A. (2022). Balance historiográfico: herramienta didáctica para la enseñanza de la historia en la Educación Superior. En Resúmenes y Ponencias, V Congreso Latinoamericano y Caribeño de Ciencias Sociales “Democracia, justicia e igualdad” (pp. 19-30). FLACSO https://flacso.edu.uy/web/wp-content/uploads/2023/05/CONGRESO-FLACSO-2022-EJE-04-PONENCIAS-Y-RESUMENES.pdf

Solís Carnicer, M. M. y Maggio, M (2019). Posibilidades y limitaciones del uso de la prensa como fuente para la reconstrucción de la historia política en el nordeste argentino: algunas notas sobre corrientes y chaco (primera mitad del siglo XX). Folia Histórica del Nordeste, (34), 151-168. https://revistas.unne.edu.ar/index.php/fhn/article/view/3608

Trillo-Domínguez, M. y Alberich-Pascual, J. (2017). Deconstrucción de los géneros periodísticos u nuevos medios: de la pirámide invertida al cubo Rubik. Profesional de la información, 26(6), 1091-1099. https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/epi.2017.nov.08/37048

Published

2024-09-11 — Updated on 2024-12-06

Versions

How to Cite

Rodríguez Avalos, J. J., Pomares Ortega, U. C. ., Pérez González, E. del C. ., Cristo Dévora, Y. ., Besada Carrazana, I. C. ., & Ramírez Valdivia, A. T. . (2024). Las fuentes del conocimiento histórico contemporáneo. Potencialidades de los textos periodísticos/The sources of contemporary historical knowledge. Potentialities of journalistic texts. Pedagogía Y Sociedad, 27(71), 144–165. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1797 (Original work published September 11, 2024)