METHODOLOGICAL WORKSHOPS TO TRAIN PROFESSORS IN DISTANCE EDUCATION

Authors

  • Ruben Pérez-Naranjo Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”
  • Lidia Esther Estrada-Jiménez Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”
  • Gladilis Barrera-Garrido Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Abstract

Distance Education is a system supported by technological and educational resources where students do not need to physically attend the classroom. Furthermore, academic responsibility is assumed by a certified institution which provides trained tutors and a virtual Internet campus in which the academic process unfolds. The greatest deficiencies in the use of this system are the way of conceiving, organizing and executing Distance Education, as well as the methodological resources that support it. Hence, this article aims to propose workshops for the methodological training in Distance Education of professors from the University of Sancti Spíritus "José Martí Pérez" (UNISS), who do not have the necessary knowledge concerning the use of this technology which is affecting its effective application.

In this paper, theoretical and empirical methods were used, which allowed us to know the historical evolution of the declared concepts and the potentialities and weaknesses of the sample. This article´s contribution is the elaboration of workshops for the methodological training in Distance Education for the professors from the university. These workshops promote the self-management of teacher learning and the creation of a reservoir of evidence that allows the updating and permanent improvement of the methodological training process of the teaching staff.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ruben Pérez-Naranjo, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Licenciado en Educación. Especialidad Informática. Máster en Ciencias de la Educación. Profesor Instructor. Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”, Departamento de Educación Laboral e Informática, Sancti Spíritus, Cuba. Línea de investigación: La informatización desde los procesos universitarios. Particularidades en la educación a distancia. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5865-0597 Correo electrónico: rperez@uniss.edu.cu

Lidia Esther Estrada-Jiménez, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Licenciada en Educación. Especialidad Informática. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Auxiliar. Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”, Departamento de Español y Literatura, Directora del Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación (CRAI), Sancti Spíritus, Cuba. Línea de investigación: La informatización desde los procesos universitarios. Particularidades en la educación a distancia. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5175-6049 Correo electrónico: lestrada@uniss.edu.cu

Gladilis Barrera-Garrido, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Ingeniera en Ciencias Informáticas. Profesora Instructor. Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”, Departamento de Educación Laboral e Informática., Sancti Spíritus, Cuba. Línea de investigación: La informatización desde los procesos universitarios. Particularidades en la educación a distancia. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2768-0427 Correo electrónico: gladilis@uniss.edu.cu

Published

2020-05-08

How to Cite

Pérez-Naranjo, R., Estrada-Jiménez, L. E. ., & Barrera-Garrido, G. . (2020). METHODOLOGICAL WORKSHOPS TO TRAIN PROFESSORS IN DISTANCE EDUCATION: Array. Márgenes, 8(1), 1–19. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/view/1029

Issue

Section

Artículos de Investigación Original