THE EMPLOYMENT OF ALGORITHMS IN THE PROCESS OF TEACHING - LEARNIG OF TRIGONOMETRIC CALCULUS

Authors

Keywords:

algorithms; trigonometric calculus; teaching-learning process

Abstract

Algorithms in teaching are used as analysis tools that facilitate learning. Its didactic character allows to clarify the guiding base of the action and facilitate the assimilation of the content by the students when carrying out the teaching tasks. However, its use is associated with the simplification and memorization of procedures, which do not always ensure adequate understanding of the concepts. That is why the objective of the article is to propose an algorithm to promote the reflexive learning of trigonometric calculus in pre-university education, specifically in eleventh grade. For its realization, theoretical methods were used that allowed to thoroughly analyze the characteristics of the teaching-learning process of Mathematics and, in particular, trigonometric calculus. Also, empirical methods were used to process the results obtained when using the algorithms in pedagogical practice. As a result, an algorithm is offered, which allows orienting the planned work of the students during the solution of trigonometric calculus exercises. Its application in practice showed favorable results in the level of development of the ability "to calculate trigonometric ratios for any angle" in the students who were part of the research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eriel Hernandez-Arteaga, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciado en Matemática. Profesor Asistente. Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Wilfredo Sánchez-Companioni, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez“. Sancti Spíritus, Cuba.

Máster en Ciencias Pedagógicas. Profesor Instructor. Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”, Departamento de Matemática, Sancti Spíritus, Cuba.

Andel Pérez-González, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”, Departamento de Matemática. Sancti Spíritus, Cuba.

References

Aguirre, Grisales, M. A. (2018). Uso de recursos de TIC no ensino de matemática : desafios e perspectivas. Entramado, 4(2), 198–214. http://www.scielo.org.co/pdf/entra/v14n2/1900-3803-entra-14-02-198.pdf

Alexis, P. J. (2016). La trigonometría: dificultades existentes en el proceso enseñanza- aprendizaje. Revista Colón Ciencias, Tecnología Y Negocios, 3, 36–43. https://revistas.up.ac.pa/index.php/revista_colon_ctn/article/view/1803

Aray Andrade, C., Guerrero Alcívar, Y., Montenegro Palma, L. y Navarrete Ampuero, S. (2020). La superficialidad en la enseñanza de la trigonometría en el bachillerato y su incidencia en el aprendizaje del cálculo en el nivel universitario. ReHuSo, 5, 62–69. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7408902.pdf

Auccahuallpa Fernández, R. (2018). La enseñanza y aprendizaje de las matematicas por medio del laboratorio “Rurashpa Yachacuy. Aprende haciendo”. Revista de Divulgación de Experiencias Pedagógicas Mamakuna, 68–75. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8380427

Campistrous Pérez, L. et al. (1989). Matemática décimo grado. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Cordoba Martínez, S. P. (2020). Tendencias en didáctica de las matemáticas. Una revisión documental. http://hdl.handle.net/20.500.12209/11949

De la Fuente Morales, E. (2016). Enseñanza de la matemática por el método algorítmico. Praxis Investigativa ReDIE, 8(14), 231–236. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6556778

De León Rodríguez, N. R., Grijalva Valencia, M. E., Dibut Toledo, L. S. y Bravo Estévez, M. de L. (2017). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la matemática con gestores informáticos de cursos. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, (Sección 5),1395-1405. http://funes.uniandes.edu.co/12369/1/deLeon2017El.pdf

Escalante Godoy, D. O. (2018). El uso comprensivo de las razones trigonométricas en el planteamiento y resolución de problemas. Colombia: Universidad Nacional de Manizales. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/64218/1117497676.2018.pdf

Jiménez Montero, L. (2006). Enseñanza de la matemática dominada por algoritmos versus una enseñanza más conceptual, (pp. 1–10). Costa Rica.

Joyanes A., L. (2008). Fundamentos de programación (Algoritmos, estructuras de datos y objetos) (4° Ed.). Editorial McGraw Hill. https://combomix.net/wp-content/uploads/2017/03/Fundamentos-de-programación-4ta-Edición-Luis-Joyanes-Aguilar-2.pdf

Machuca Cerdan, N. E. (2018). Elementos de programación. Algoritmos, herramientas de Algoritmos, programación estructurada: C++, C Sharp, estructura de datos, cadenas de caracteres, tipos de datos, procedimientos y funciones, aplicaciones. https://repositorio.une.edu.pe/bitstream/handle/UNE/3732/MONOGRAFÍA - MACHUCA CERDAN.pdf

Monasterio Astobiza, A. (2017). Ética algorítmica : Implicaciones éticas de una sociedad cada vez más gobernada por algoritmos Algorithmic Ethics : Ethical Implications of a Society. Dilemata, 185-217. https://www.dilemata.net/revista/index.php/dilemata/article/view/412000107

Rueda Upeguí, G. A. (2012). Aproximación a la enseñanza de las razones trigonometricas a través del trabajo experiental en matemática en el décimo grado. Universidad Del Valle Instituto de Educación y Pedagogía. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/4729

Serrano González, H. (2012). Actividades para favorecer el aprendizaje de las aplicaciones trigonométricas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “José de la Luz y Caballero”. Holguín, Cuba.

Vargas Ricardo, A., Lezcano Rodríguez, L. E. y Pérez Gónzalez O. L. (2020). El empleo de algoritmos en el proceso de enseñanza-aprendizaje del Álgebra. Serie Científica de La Universidad de Las Ciencias Informáticas, 13, 113–123. https://publicaciones.uci.cu/index.php/serie/article/view/635/525

Zaldivar Rojas, J. D., Medina Ramírez, G. y Kakes Cruz, A. (2018). Modelación y tecnología en la enseñanza de las matemáticas. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa. Uso de los recursos tecnológios en el proceso de aprendizaje de las matemáticas,31(1), 954–961. http://funes.uniandes.edu.co/13603/1/Zaldivar2018Modelacion.pdf

Published

2022-05-13

How to Cite

Hernandez-Arteaga, E., Sánchez-Companioni, W., & Pérez-González, A. . (2022). THE EMPLOYMENT OF ALGORITHMS IN THE PROCESS OF TEACHING - LEARNIG OF TRIGONOMETRIC CALCULUS: Array. Márgenes, 10(2), 35–52. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/view/1422

Issue

Section

Artículos de Investigación Original