SYSTEM OF IMPROVEMENT ACTIONS FOR THE SCIENTIFIC WRITING OF UNIVERSITY PROFESSORS
Keywords:
scientific writing; actions for improvement; university professorAbstract
This article is a descriptive study with a synchronous approach that shows the existing deficiencies in the scientific writing of university professors, which are expressed in their scientific research. Therefore, this qualitative research presents as an objective: to propose a system of improvement actions that develops the use of language and the art of writing of the professors of the University of Sancti Spíritus "José Martí Pérez" (UNISS). The aforementioned actions are proposed from the description of the existing situation regarding the scientific writing of these professionals. Several methods of the theoretical and empirical levels as well as different data collection techniques were applied to a randomly selected sample of articles published by professors, which allowed substantiating the existence of several problems in their scientific writing and the need to implement basic organizational forms of the postgraduate education process for its effective application.
Downloads
References
Alpízar, R. (2016). Para expresarnos mejor. 5ta ed. La Habana: Editorial José Martí.
Álvarez de Zayas, C. M. (1999). La escuela en la vida. La Habana: Colección Educación y desarrollo.
Ávila, M. y Madrazo, T. (2018). Consideraciones en torno a la elaboración de artículos científicos para la revista Educación y Sociedad. [Ponencia]. Evento provincial Universidad 2018, Ciego de Ávila, Cuba.
Bermúdez Torres, I. (2021). La redacción científica en docentes universitarios: reflexiones pedagógicas. Revista Educación y Sociedad, 19(3), septiembre – diciembre. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/1871
Cassany, D. (1993). La cocina de la escritura. Anagrama Colección Argumentos.
Castro, Y. Pérez, M. C., y Maya, Y. (2016). Estrategia para la construcción de textos científicos en la educación superior. Educere, 20(65), 21-26. http://www.saber.ula.ve/handle/123456789/42213
Day, R. A. (2005). Cómo escribir y publicar trabajos científicos.
Domínguez, I., Roméu, A., Pírez, B., Fontanills, Y., Cisneros, S. y Otero, Y. (2018). El texto científico: algunas consideraciones para la comunicación en la ciencia. 1ra ed. La Habana: Editorial Félix Varela.
Gordillo, A. (2017). La escritura científica: una revisión temática. Signo y pensamiento, 36(71), 52-64. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/signoypensamiento/article/view/18811
Lomás, C. et al. (1997). Ciencias del lenguaje, competencia comunicativa y enseñanza de la lengua. España: Ediciones Piados Ibérica, S.A.
Medina, P. y Deroncele, A. (2019). La construcción científico-textual en el posgrado: el desafío de la transdisciplinariedad y la reflexividad. Maestro y Sociedad, 16(4), 829-838. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5015
Ministerio de Educación Superior, MES (2015). Resolución 75/2015. Reglamento de la Educación de Posgrado. La Habana, Cuba: Gaceta Oficial de la República de Cuba.
Navarrete Reyes, M. C. (2002). Estudio de las marcas de conexión discursiva en el discurso científico. Estrategias didácticas. Informe de investigación. Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Santa Clara, Cuba.
Parra, M. (1994). Cómo se produce el texto escrito. Teoría y práctica. Santafé de Bogotá, Colombia: Colección Aula Abierta. Cooperativa Editorial Magisterio.
Ruíz, A., Roque, Y. y Rodríguez, M. (2017). Acciones de superación profesional para potenciar la competencia en comunicación de resultados científicos. Revista Educare, 21(2), 28-50. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.2 https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/7277