This is an outdated version published on 2023-01-09. Read the most recent version.

DIAGNOSIS OF LONG-TERM MEMORY IN SCHOOL CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIES

Authors

Keywords:

diagnosis; intellectual disability; special education; memory; long-term memory.

Abstract

Introduction: Memory is a mechanism that affects the quality of learning. Schoolchildren with intellectual disabilities often show difficulty in long-term memory and other cognitive processes, which has a negative impact on learning for an independent adult life.

Objective: To disseminate, among researchers and teachers, the diagnosis of long-term memory in schoolchildren with mild intellectual disabilities who attend the third grade at Protesta de Jarao School.

Methods: Analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical methods, document analysis, class observation, psychological tests and descriptive statistics were applied. 

Results: The diagnosis confirmed difficulties in the retention volume; predominance of image memory; poor speed, solidity, precision and willingness to remember; limitation in fixing the memory trace, making it difficult to preserve and then reproduce the information with a long-term decline.

Conclusions: Long-term memory allows the encoding, organization, storage and retrieval of information for unlimited time. It maintains close relationships with the rest of the cognitive functions and processes, especially with attention and thought. Its diagnosis allows adjusting the pedagogical response to the learning needs of schoolchildren with intellectual disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Brismaida Natero-Legón, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Estudiante de la carrera Licenciatura en Educación Especial.

Annia María Márquez-Valdés, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciada en Educación, Especialidad Defectología Educación. Especialista en Docencia Psicopedagógica Educación. Profesora Auxiliar del Departamento Educación Especial-Logopedia. Máster en Ciencias de la Educación Educación. Doctora en Ciencias de la Educación.

Rafael Urbano Acosta-Bandomo, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciado en Educación, Especialidad Biología, Profesor Auxiliar Departamento Ciencias Naturales, Máster en Ciencias y Juego Deportivo Educación.

References

Abeleira, G. (2013). La memoria: concepto, funcionamiento y anomalías. Cuadernos del Tomás, (5), 177-190. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4462486

Feigenbaum, E.A. (1970). Information processing and memory. En: D.A. Norman (Ed.). Models of human memory, pp. 453-468. New York: Academic.

Greeno, J.G. (1974). Hobbits and orcs: Acquisition of a sequential concept. Cognitive Psychology, 6, 270-292. https://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/22382/0000831.pdf?sequence=1

Klein, S. (1994). Aprendizaje: Principios y Aplicaciones. Madrid: McGraw-Hill.

Lavilla, L. (2011). La memoria en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Pedagogía Magna, 11, 311-319. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3629232

Llanga, E.F., Novillo, J.I & Brito, M.A. (2019). La relación entre memoria e inteligencia. Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/01/relacion-memoria-inteligencia.html

Luna, D., Manzanares, M., Rodríguez, K. & López, H. (2018). Memoria espacial de largo plazo en humanos entrenados en un laberinto virtual. Acta colombiana de Psicología, 21(1), 70-82. https://actacolombianapsicologia.ucatolica.edu.co/article/view/1284/1680

Portela, M. (2018). Orientación a maestros para el desarrollo de la memoria en escolares con discapacidad intelectual. En VIII Congreso Internacional de Educación y Pedagogía, 76-43. La Habana: Redipe. https://redipe.org/wp-content/uploads/2020/07/Contextualizaci%C3%B3n-investigativa-en-la-Educaci%C3%B3n-Cultura-F%C3%ADsica-y-el-Deporte-VI.pdf#page=75

Ramírez, Y. & Bernal, F. (2020). Prevalencia de niños preescolares con alteraciones cognitivas en la provincia de Cienfuegos. Revista Cubana de Pediatría, 92(3), julio 2020. http://www.revpediatria.sld.cu/index.php/ped/article/view/721/656

Sulkes, S.B. (2018). Manual de discapacidad intelectual. https://dl-manual.com/doc/discapacidad-intelectual-salud-infantil-manual-msd-version-para-publico-general-no458gn5qgv9

Ustárroz, T. & Grandi, F. (2016). Sobre la memoria de trabajo y la memoria declarativa: propuesta de una clarificación conceptual. Cuadernos de Neuropsicología, 10 (3), 13-31. https://www.cnps.cl/index.php/cnps/article/view/259/276

Valiente, C., & Ramos, J.A. (2020). Memoria secuencial auditiva y memoria verbal en alumnado con discapacidad intelectual. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 18(51), 279-302. https://digiuv.villanueva.edu/bitstream/handle/20.500.12766/336/Memoria%20secuencial%20auditiva%20y%20memoria%20verbal%20en%20alumnado%20con%20discapacidad%20intelectual.pdf?sequence=1

Published

2023-01-09

Versions

How to Cite

Natero-Legón, B. ., Márquez-Valdés, A. M., & Acosta-Bandomo, R. U. . (2023). DIAGNOSIS OF LONG-TERM MEMORY IN SCHOOL CHILDREN WITH INTELLECTUAL DISABILITIES. Márgenes, 11(1), 1–20. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/view/1600

Issue

Section

Artículos de Investigación Original