ACTIONS TO STRENGTHEN THE RESEARCH COMPONENT IN VOCATIONAL TRAINING FROM THE MUNICIPAL UNIVERSITY CENTER
Abstract
Cuba advocates for the training of professionals who can solve problems scientifically, creatively, with knowledge, skills, values and attitudes, in correspondence with the socialist social project and the demands of today's world. This article aims to disseminate actions to promote the investigative component in professional training from the municipal university center, with emphasis on the need to attend to the processes and relationships that take place in the territories, in that university-society link, framed in the issue of entrepreneurship and institutional strengthening. The research was developed with 68 students of the Socio Cultural Management career of the Municipal University Center of Remedios, Province of Villa Clara, Cuba. The methodological path was qualitative. The methodology used was research-action-participation, because the authors, in different roles, are participants in the processes that were studied. A set of theoretical and empirical methods were used in dialectical unity such as the analytical-synthetic, historical-logical, bibliographic review, interview, observation, the results were structured in determining the theoretical foundations, in integrative actions, with a multi-actor character, which intentionally contributes to competent professional performance, allowing the reconciliation of interests in correspondence with the Municipal Development Strategy. It was verified that if the investigative component is promoted with actions that integrate the work of the Municipal University Center, the pedagogical group, students, with the institutions of the territory, it contributes to the strengthening of local capacities, and progress is made in the same direction based on goals. common.
Downloads
References
Arzuaga Ramírez, M., Cabrera Ramos, J. F. y Álvarez Álvarez, A. (2023). Competencias investigativas en educación superior en Latinoamérica: análisis de publicaciones indexadas. Revista Universidad y Sociedad, 15(1), 120-126. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3523/3467
Díaz-Canel Bermúdez, M. M. y Fernández González, A. (2020c). Gestión de gobierno, educación superior, ciencia, innovación y desarrollo local. Retos de la Dirección, 14(2), 5-32. http://scielo.sld.cu/pdf/rdir/v14n2/2306-9155-rdir-14-02-5.pdf
Díaz-Canel Bermúdez, M. M. y Núñez Jover, J. (2020b). Gestión gubernamental y ciencia cubana en el enfrentamiento a la COVID-19. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 10(2). https://revistaccuba.sld.cu/index.php/revacc/rt/printerFriendly/881/886
Díaz-Canel Bermúdez, M. M., Núñez Jover, J. y Torres Paez, C. C. (2020a) Ciencia e innovación como pilar de la gestión de gobierno: un camino hacia los sistemas alimentarios locales. COODES: Cooperativismo y Desarrollo, 8(3), 367-387 http://scielo.sld.cu/pdf/cod/v8n3/2310-340X-cod-8-03-367.pdf
García Lorenzo, D. M. (2021). Universidad de Cienfuegos: Actor para el desarrollo, inspirando innovación y progreso. Revista Universidad y Sociedad, 13(1), 393-400. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v13n1/2218-3620-rus-13-01-393.pdf
González Pérez, M. (2020). Papel de la innovación en el desarrollo local sostenible. COODES. Coperativismo y Desarrollo, 8(1), 1–6. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/8379833.pdf
Jordán Yépez, Á., Camacho Tova, G. y Contreras Cruz, G. (2017). Metodología de la Investigación Educacional. Universidad de Las Tunas.
Martely Masens, L. E., Toledo Costa, A. y Acosta Izquierdo, T. C. (2022). Tres enfoques para el desarrollo personológico de los educandos. Una aproximación a sus características e integración. Varona. Revista Científico-Metodológica, (74), 1-11. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n74/1992-8238-vrcm-74-93.pdf
Ministerio de Educación Superior (MES). (2016). Plan de Estudio E. Carrera Gestión Sociocultural para el Desarrrollo. Ministerio de Educación Superior.
Ministerio de Educación Superior (MES). (2022). Resolución 47/2022. Reglamento del proceso docente y de dirección del trabajo para la carreras universitarias. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/cuba_resolucion47-2022.pdf
Núñez Jover, J., González Pérez, M., Torres Páez, C. C., Morales Calatayud, M., Samoano Núñez, V., Aguilera García, L. O. y Fernández González, A. (2021). Educación superior, gobierno y desarrollo local: avances prácticos y contribuciones académicas (2015-2019). Anales de la Academia de Ciencias de Cuba,11(1). http://scielo.sld.cu/pdf/aacc/v11n1/2304-0106-aacc-11-01-e818.pdf
ONU. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content
Pérez Cordovez, J. y Acosta Iglesias, A. (2020). La habilidad soldar en posición sobre cabeza: sistema de acciones para su desarrollo. Mendive. Revista de Educación, 18(3), 485-498. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v18n3/1815-7696-men-18-03-485.pdf
Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo en Cuba (2019). Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social hasta el 2030. https://www.mep.gob.cu/sites/default/files/Documentos/Archivos/FOLLETO%20PNDES%20%20FINAL%20est%C3%A1%20en%20planificaci%C3%B3n.pdf
Rojas Valdés, A., Rovira Álvarez, Y., González Fernández-Larrea, M., y Mirabal González, Y. (2020). La formación de actores en función de la responsabilidad social universitaria. COODES. Coperativismo y Desarrollo, 8(1), 147–159. http://scielo.sld.cu/pdf/cod/v8n1/2310-340X-cod-8-01-147.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Márgenes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.