Need for an institutional educational project: University Social Responsibility in a municipal university center.
Abstract
The university is the institution of higher education, teaching and research, where professionals in various specialties are trained. The municipal university centers are educational institutions attached to the provincial university headquarters, and constitute an environment close to the communities, which makes them conducive to citizen participation and education. University Social Responsibility takes shape in them, in various aspects that converge in the relationship between the particular, the singular and the general, with a positive social significance. The objective of this work is to argue the need to implement an institutional educational project based on University Social Responsibility in the Municipal University Center of Cardenas so that the university community can carry out the social responsibility of the institution and contribute to sustainable local development. The research has a dialectical-materialistic character and theoretical and empirical methods were used, such as: analysis-synthesis, abstract-concrete, historical-logical, systematization, scientific observation, interview and document review. The results showed that a project will favor community work, sociocultural management and will strengthen the link between university-community-society. It is concluded that an institutional educational project will enhance sociocultural development from a scientific vision, which will bring with it several direct impacts in the search for solutions to social, community and research problems, and will contribute to form the competencies of the sociocultural manager, which is key for his good performance in his personal life and in the labor market.
Downloads
References
Centro Universitario Municipal (CUM-Cárdenas). (2022). Informe de Autoevaluación Institucional. Documento institucional del Centro Universitario Municipal de Cárdenas.
Díaz-Canel Bermúdez, M. M. (2019). Informe Central al 8vo. Congreso del Partido Comunista de Cuba. Ministerio de Relaciones Exteriores. https://cubaminrex.cu/es/node/4462
Gorgoso Vázquez, A. E. y Antúnez Sánchez, A. F. (2021). La gestión sociocultural para el desarrollo en Cuba. Un estudio desde el Derecho Constitucional Cultural. Pixels, 2(3), 110-126. http://fdcl.edu.br/revista/pixels/wp-content/uploads/2021/12/fdcl_pixels_ano3_vol2_2021-2_artigo05.pdf
Jasso Velázquez, D., Villagrán Rueda, S. y Rodríguez Ortiz, M. (2022). Práctica docente y ciudadanía en educación superior. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(24), e322. https://www.ride.org.mx/index.php/RIDE/article/view/1134/3378
Ministerio de Educación Superior (MES). (2017). Plan de Estudios E, Carrera Licenciatura en Gestión Sociocultural para el Desarrollo. Ministerio de Educación Superior.
Ministerio de Educación Superior (MES). (2021). Plan del proceso docente. Carrera Licenciatura en Gestión Sociocultural para el Desarrollo. Plan E. Ministerio de Educación Superior.
Ministerio de Educación Superior (MES). (2022). Resolución 47/22. Ministerio de Educación Superior. http://www.hospitalameijeiras.sld.cu/hha/sites/all/informacion/2022/Resoluci%C3%B3n47-2022.pdf
Navarro Orellana, S., Santos Jiménez, O. C y Teves Quispe, J. (2021). Proyecto educativo institucional en el marco de la calidad en la gestión educativa en una Institución Educativa. Ugel 03. Lima 2020. Estudio preliminar. Revista de Investigación Científica. Igobernanza, 4(15), 432-465. https://igobernanza.org/index.php/IGOB/article/view/145/443
Navas Ríos, M. E. y Romero González, Z. (2016). Responsabilidad social universitaria: Impactos de la Universidad Libre, sede Cartagena, en su gestión socialmente responsable. Saber, Ciencia y Libertad, 11(1), 187-196. https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/saber/article/view/503/394
Rojas Valdés, A., Rovira Álvarez, Y., González Fernández-Larrea, M. y Mirabal González, Y. (2020). La formación de actores en función de la responsabilidad social universitaria. COODES. Cooperativismo y Desarrollo, 8(1), 147-159. https://coodes.upr.edu.cu/index.php/coodes/article/view/300/566
Unesco. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para América Latina y el Caribe. Naciones Unidas. https://www.agci.cl/images/centro_documentacion/AGENDA_2030_y_los_ODS.pdf
Vallaeys, F. (2006). La Responsabilidad Social Universitaria: ¿Cómo entenderla para querer practicarla? Pontificia Universidad Católica del Perú. https://www.academia.edu/21125213/LA_RESPONSABILIDAD_SOCIAL_UNIVERSITARIA_C%C3%93MO_ENTENDERLA_PARA_QUERERLA_Y_PRACTICARLA
Vega Cano, R., García Rangel, F. y Bustos-Aguirre, M. L. (2020). La evaluación de la responsabilidad social universitaria en México: un primer acercamiento. En E. Haene, C. Castro, C. Condomiña, M. Á. Diego, M. Blas Orduna, J. Arias Hernández, L. Á. Beltrán Bautista, R. Vega Cano, F. García Rangel, M. L. Bustos–Aguirre y M. del C. De la Luz Lanzagorta (2020). Responsabilidad Social de las Universidades (VIII). Red Latinoamericana de Cooperación Universitaria. https://www.rlcu.org.ar/recursos/RSU-VIII-2020.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Márgenes
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.