METHODOLOGICAL STRATEGY FROM THE TRAINING PROCESS OF THE HYGIENE AND EPIDEMIOLOGY RESIDENT.
Abstract
Introduction: The ethical mode of action in the postgraduate training process of the Hygiene and Epidemiology specialist is decisive to improve health processes from their professional performance, therefore, the objective is to develop a methodological strategy aimed at improving the ethical mode of action of the resident of the Hygiene and Epidemiology specialty.
Methods: A predominantly quantitative research strategy was followed, at an explanatory level, applying different methods at the theoretical, empirical, mathematical and/or statistical levels: analysis and synthesis, induction and deduction, historical and logical, transition from the abstract to the concrete, scientific observation, interview, experiment, expert criteria and descriptive statistics. As a result, the actions established in each of the stages of the strategy are highlighted as an element of change within the scientific result. It is concluded that the validity of the strategy was corroborated through the criteria of experts, where they stated that it is very adequate, and in educational practice, through the development of a pre-experiment with residents of the Hygiene and Epidemiology specialty, where it was demonstrated that their ethical mode of action is improved.
Downloads
References
Bécquer Montesino, M. del C. y Hernández Alegría, A. V. (2024). Talleres metodológicos para mejorar el modo de actuación ético. Pedagogía y Sociedad, 27(71),123-143.https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1860/5317
Bécquer Montesino, M. del C., Hernández Alegría, A. V., Buchaca Machado, D., Gómez Fernández, M. y Rivero Romero, R. N. (2025). Estrategia metodológica para mejorar el modo de actuación ético del especialista en Higiene y Epidemiología. Gaceta Médica Espirituana, 27, 1-12. https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2653/2689
Cristo Sosa, Y. del, Rodríguez Álvarez, M. y Sobrino Pontigo, E. (2020). El desarrollo de un modo de actuación creativo: premisa de la orientación profesional pedagógica. Conrado, 16(75), 266-271. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n75/1990-8644-rc-16-75-266.pdf
Díaz Conte, L. C. (2009). Estrategia pedagógica para fortalecer el valor patriotismo en los estudiantes de la escuela de oficios “Eloy Alfaro Delgado” [Tesis de Maestría, Instituto Superior Pedagógico Félix Varela]. https://dspace.uclv.edu.cu/server/api/core/bitstreams/2a1f91bd-26c2-477e-9b2e-e0f5b1a9007c/content
García-Ondarza, A. M., González-Zambrano, R. V., Guzmán-Méndez, R., Porro-Socarrás, R. (2023). Acciones de preparación para la formación de un modo de actuación de dirección metodológica en la carrera Educación construcción. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 7(12), 125-143. http://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/317/504
Gutiérrez Taboada, R., Hernández Mayea, T. y Brito Padilla, S. Y. (2023). El modo de actuación del profesional: su evaluación en la preparación para el empleo. Mendive. Revista de Educación, 21(1), e3043. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v21n1/1815-7696-men-21-01-e3043.pdf
Ministerio de Salud Pública (MINSAP). (2020). Objetivos de trabajo y criterios de medidas 2020. MINSAP. https://temas.scu.sld.cu/capsapstgo/files/2020/06/Objetivos-de-Trabajo.pdf
Mora Reyes, K. M., Santiesteban Almaguer, Y. y Gamboa Graus, M. E. (2020) El modo de actuación profesional médico del estudiante de medicina en formación inicial. Didasc@lia: Didáctica y Educación; 11(6), 271-295. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7809050
Nápoles Crespo, E., Lajes Choy, S. y Portuondo Padrón, R. (2019). Aproximación epistemológica al concepto de modo de actuación. Transformación, 15(3), 316-329. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v15n3/2077-2955-trf-15-03-316.pdf
Organización Panamericana de la Salud (OPS) y Organización Mundial de la Salud (OMS). (25-29 de septiembre de 2023). Política sobre el personal de salud 2030: fortalecimiento de los recursos humanos para la salud a fin de lograr sistemas de salud resilientes. [Informe, 60. Consejo Directivo y 75. Sesión del Comité Regional de la OMS para las Américas]. Washington, EUA. https://www.paho.org/sites/default/files/2024-07/cd60-6-s-political-personal-salud-2030.pdf
Padilla-Dip, R., y Trejo-del Pino, F. C. (2023). Estrategia curricular para el modo de actuación desentrenamiento deportivo en el licenciado en Cultura Física. Arrancada, 23(44), 80–98. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/542/371
Salas Perea, R. S. y Salas Mainegra, A. (2014). Los modos de actuación profesional y su papel en la formación del médico. Edumecentro, 6(2), 6-30. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v6n2/edu02214.pdf
Valle Llufrío, P. del, Huerto Marimón, M. E. del y Díaz Díaz, A. A. (2023). Propuesta de competencias profesionales específicas para la formación de los especialistas en gastroenterología. Educación Médica Superior, 37(1), e3626. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v37n1/1561-2902-ems-37-01-e3626.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Miriela del Carmen Bécquer Montesino, Antonio Vicente Hernández Alegría, Rosa Natalia Rivero Romero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.