METHODOLOGICAL STRATEGY FROM THE TRAINING PROCESS OF THE HYGIENE AND EPIDEMIOLOGY RESIDENT.

Authors

Abstract

Introduction: The ethical mode of action in the postgraduate training process of the Hygiene and Epidemiology specialist is decisive to improve health processes from their professional performance, therefore, the objective is to develop a methodological strategy aimed at improving the ethical mode of action of the resident of the Hygiene and Epidemiology specialty.

Methods: A predominantly quantitative research strategy was followed, at an explanatory level, applying different methods at the theoretical, empirical, mathematical and/or statistical levels: analysis and synthesis, induction and deduction, historical and logical, transition from the abstract to the concrete, scientific observation, interview, experiment, expert criteria and descriptive statistics. As a result, the actions established in each of the stages of the strategy are highlighted as an element of change within the scientific result. It is concluded that the validity of the strategy was corroborated through the criteria of experts, where they stated that it is very adequate, and in educational practice, through the development of a pre-experiment with residents of the Hygiene and Epidemiology specialty, where it was demonstrated that their ethical mode of action is improved.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miriela del Carmen Bécquer Montesino, Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciada en Enfermeria. Máster Enfermedades Infecciosas. Máster en Ciencias Pedagógicas. Especialista de Primer Grado en Higiene y Epidemiología. Profesora Auxiliar.

Antonio Vicente Hernández Alegría, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciado en Filosofía. Doctor en Ciencias Filosóficas. Profesor Titular.

Rosa Natalia Rivero Romero, Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciada en Defectología. Máster en Educación Especial. 

References

Bécquer Montesino, M. del C. y Hernández Alegría, A. V. (2024). Talleres metodológicos para mejorar el modo de actuación ético. Pedagogía y Sociedad, 27(71),123-143.https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1860/5317

Bécquer Montesino, M. del C., Hernández Alegría, A. V., Buchaca Machado, D., Gómez Fernández, M. y Rivero Romero, R. N. (2025). Estrategia metodológica para mejorar el modo de actuación ético del especialista en Higiene y Epidemiología. Gaceta Médica Espirituana, 27, 1-12. https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/2653/2689

Cristo Sosa, Y. del, Rodríguez Álvarez, M. y Sobrino Pontigo, E. (2020). El desarrollo de un modo de actuación creativo: premisa de la orientación profesional pedagógica. Conrado, 16(75), 266-271. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v16n75/1990-8644-rc-16-75-266.pdf

Díaz Conte, L. C. (2009). Estrategia pedagógica para fortalecer el valor patriotismo en los estudiantes de la escuela de oficios “Eloy Alfaro Delgado” [Tesis de Maestría, Instituto Superior Pedagógico Félix Varela]. https://dspace.uclv.edu.cu/server/api/core/bitstreams/2a1f91bd-26c2-477e-9b2e-e0f5b1a9007c/content

García-Ondarza, A. M., González-Zambrano, R. V., Guzmán-Méndez, R., Porro-Socarrás, R. (2023). Acciones de preparación para la formación de un modo de actuación de dirección metodológica en la carrera Educación construcción. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 7(12), 125-143. http://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/317/504

Gutiérrez Taboada, R., Hernández Mayea, T. y Brito Padilla, S. Y. (2023). El modo de actuación del profesional: su evaluación en la preparación para el empleo. Mendive. Revista de Educación, 21(1), e3043. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v21n1/1815-7696-men-21-01-e3043.pdf

Ministerio de Salud Pública (MINSAP). (2020). Objetivos de trabajo y criterios de medidas 2020. MINSAP. https://temas.scu.sld.cu/capsapstgo/files/2020/06/Objetivos-de-Trabajo.pdf

Mora Reyes, K. M., Santiesteban Almaguer, Y. y Gamboa Graus, M. E. (2020) El modo de actuación profesional médico del estudiante de medicina en formación inicial. Didasc@lia: Didáctica y Educación; 11(6), 271-295. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7809050

Nápoles Crespo, E., Lajes Choy, S. y Portuondo Padrón, R. (2019). Aproximación epistemológica al concepto de modo de actuación. Transformación, 15(3), 316-329. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v15n3/2077-2955-trf-15-03-316.pdf

Organización Panamericana de la Salud (OPS) y Organización Mundial de la Salud (OMS). (25-29 de septiembre de 2023). Política sobre el personal de salud 2030: fortalecimiento de los recursos humanos para la salud a fin de lograr sistemas de salud resilientes. [Informe, 60. Consejo Directivo y 75. Sesión del Comité Regional de la OMS para las Américas]. Washington, EUA. https://www.paho.org/sites/default/files/2024-07/cd60-6-s-political-personal-salud-2030.pdf

Padilla-Dip, R., y Trejo-del Pino, F. C. (2023). Estrategia curricular para el modo de actuación desentrenamiento deportivo en el licenciado en Cultura Física. Arrancada, 23(44), 80–98. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/542/371

Salas Perea, R. S. y Salas Mainegra, A. (2014). Los modos de actuación profesional y su papel en la formación del médico. Edumecentro, 6(2), 6-30. http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v6n2/edu02214.pdf

Valle Llufrío, P. del, Huerto Marimón, M. E. del y Díaz Díaz, A. A. (2023). Propuesta de competencias profesionales específicas para la formación de los especialistas en gastroenterología. Educación Médica Superior, 37(1), e3626. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v37n1/1561-2902-ems-37-01-e3626.pdf

Published

2025-08-04

How to Cite

Bécquer Montesino, M. del C. ., Hernández Alegría, A. V., & Rivero Romero, R. N. . (2025). METHODOLOGICAL STRATEGY FROM THE TRAINING PROCESS OF THE HYGIENE AND EPIDEMIOLOGY RESIDENT. Márgenes, 13, e1892. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/view/1931

Issue

Section

Artículos de Investigación Original