Didactic orientation in the teaching-learning process of textual construction
Keywords:
didactic orientation; pre-university education; textual construction; teaching-learning processAbstract
Introduction: didactic orientation is currently very relevant; however, didactically, there are still deficiencies in its articulation with the sub-processes in the stages of textual construction, in which higher levels of assistance are needed for the execution of the construction task.
Objective: to offer a didactic orientation proposal for the teaching-learning process of textual construction.
Methods: methods such as historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive were used, which allowed synthesizing the most relevant sources of the researched topic.
Result: a didactic, instructive, heuristic, transforming and rooted orientation of the teacher in his pedagogical role as mediator, based on aids and bidirectional dialogue, which benefits, helps and satisfies the cognitive needs of the students, is provided.
Conclusion: it is demonstrated that the proposal represents a didactic path, which contributes to the students' leading role in the teaching-learning process of textual construction.
Downloads
References
Cassany, D. (1991). Describir el escribir: Cómo se aprende a escribir. Barcelona, España: Paidós.
https://www.upf.edu/web/daniel_cassany/describir-el-escribir
Cisneros. S. (2015). La coherencia en las construcciones textuales. Revista IPLAC, 3(35).
Chibás, O. (2019). La orientación didáctica del análisis y la construcción de textos literarios en la formación inicial de la carrera Licenciatura en Educación Español – Literatura. Revista EduSol, 19 (Núm. Especial), 232-245. http://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/1176
Domínguez, I. (2013). Lenguaje y Comunicación. La Habana, Cuba: Editorial. Pueblo y Educación.
Domínguez, I. (2003). Comunicación y discurso. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
León, I. (2013). La enseñanza de la construcción de textos. En A. Roméu (Comp.). Didáctica de la lengua española y la literatura. (t. II). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Moreira, C. (jul.-sep., 2015). Metodología para la enseñanza-aprendizaje de la lengua materna como nodo interdisciplinar. Revista EduSol, 15(52),1-15. http://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/1176
Moreira, C., Roméu, A. y Domínguez, I. (2012). Estrategia didáctica para el desarrollo de la competencia cognitiva, comunicativa y sociocultural en la formación inicial del Licenciado en Educación: Instructor de arte. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria.
Roméu, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación
Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.
Published
Versions
- 2023-07-05 (4)
- 2023-06-28 (3)
- 2023-06-28 (2)
- 2022-07-13 (1)