This is an outdated version published on 2023-06-28. Read the most recent version.

Didactic orientation in the teaching-learning process of textual construction

Authors

Keywords:

didactic orientation; pre-university education; textual construction; teaching-learning process

Abstract

Introduction: didactic orientation is currently very relevant; however, didactically, there are still deficiencies in its articulation with the sub-processes in the stages of textual construction, in which higher levels of assistance are needed for the execution of the construction task.

Objective: to offer a didactic orientation proposal for the teaching-learning process of textual construction.

Methods: methods such as historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive were used, which allowed synthesizing the most relevant sources of the researched topic.

Result: a didactic, instructive, heuristic, transforming and rooted orientation of the teacher in his pedagogical role as mediator, based on aids and bidirectional dialogue, which benefits, helps and satisfies the cognitive needs of the students, is provided.

Conclusion: it is demonstrated that the proposal represents a didactic path, which contributes to the students' leading role in the teaching-learning process of textual construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carlos Moreira-Carbonell, Universidad de Guantánamo, Cuba.

Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas,  Profesor del Departamento Español-Literatura.

Yamilé Garcia-Bonnane, Universidad Guantánamo, Cuba.

Facultad de Ciencias Sociales y Humanísticas, Profesora del Departamento Español-Literatura.

Adalis Olivares-Hernández, IPU “Adolfo Flor Crombet Tejera”de Guantánamo, Cuba.

Profesora del Departamento  de Español-Literatura.

References

Cassany, D. (1991). Describir el escribir: Cómo se aprende a escribir. Barcelona, España: Paidós.

https://www.upf.edu/web/daniel_cassany/describir-el-escribir

Cisneros. S. (2015). La coherencia en las construcciones textuales. Revista IPLAC, 3(35).

Chibás, O. (2019). La orientación didáctica del análisis y la construcción de textos literarios en la formación inicial de la carrera Licenciatura en Educación Español – Literatura. Revista EduSol, 19 (Núm. Especial), 232-245. http://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/1176

Domínguez, I. (2013). Lenguaje y Comunicación. La Habana, Cuba: Editorial. Pueblo y Educación.

Domínguez, I. (2003). Comunicación y discurso. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

León, I. (2013). La enseñanza de la construcción de textos. En A. Roméu (Comp.). Didáctica de la lengua española y la literatura. (t. II). La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Moreira, C. (jul.-sep., 2015). Metodología para la enseñanza-aprendizaje de la lengua materna como nodo interdisciplinar. Revista EduSol, 15(52),1-15. http://edusol.cug.co.cu/index.php/EduSol/article/view/1176

Moreira, C., Roméu, A. y Domínguez, I. (2012). Estrategia didáctica para el desarrollo de la competencia cognitiva, comunicativa y sociocultural en la formación inicial del Licenciado en Educación: Instructor de arte. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria.

Roméu, A. (2003). Teoría y práctica del análisis del discurso. Su aplicación en la enseñanza. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación

Roméu, A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2022-07-13 — Updated on 2023-06-28

Versions

How to Cite

Moreira-Carbonell, C., Garcia-Bonnane, Y., & Olivares-Hernández, A. . (2023). Didactic orientation in the teaching-learning process of textual construction. Pedagogía Y Sociedad, 25(64), 185–209. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1517 (Original work published July 13, 2022)