Procedimiento para la gestión de capital humano como competencia de dirección en educación/Procedure for human capital management as a managerial competence in education
Keywords:
competence; human capital; human capital management; management competence in educationAbstract
Introduction: Nowadays, organizations are not the same as some years ago, the constant changes that arise in the world influence each one of them. Therefore, each of the components that make it up must be molded to adjust to these changes.
The objective of this paper is to design a procedure for the management of human capital as a managerial competence in education. The aforementioned competencies in education represent an indispensable tool to face the challenges in the development and involvement of human capital. Additionally, they help to raise the competencies and suitability of each of the individuals in the organization to a degree of excellence.
Methods of the theoretical and empirical levels were applied. These were selected and developed from the demands of the dialectical-materialist approach.
Result: the criterion of the proposal was evaluated with the directors of the municipal educational level in charge of the human resources departments, taking as a sample five municipalities out of eight which the territory comprises.
Downloads
References
Barceló-Hidalgo, M. (2021). Formación de competencias informacionales en los estudiantes del centro universitario municipal de rodas. Pedagogía y Sociedad, 24(62). https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1365
Borrero Alarcón, J., Rojas L. y Rojas Jirbau, R. (2016). Indicador capital humano: una visión para medir la competencia de dirección en educación [Primera Conferencia Internacional REDINCITEC]. Las Tunas, Cuba.
Borrero Alarcón, J., Parra Rodriguez, F., Almaguer Santiesteban, Y. y Gamboa Graus, M. (2021). Metodología para desarrollar la Competencia de Dirección en Educación, como resultado del Proyecto de Ciencia Tecnología e Innovación “Competencia de Dirección en Educación”. España: Editorial Académica Española.
Borrero Alarcón, J. y Ricardo Téllez, M. (2022). El desarrollo del liderazgo en los directivos de la Dirección Municipal de Educación Manatí [Ponencia]. Evento Internacional ¨Universidad 2022¨. Las Tunas, Cuba.
Bringas, M. y Reyes, J. (2000). Epistemología y paradigmas de la Dirección Educacional. Material del curso ofrecido en el evento internacional “Hacia la Educación del siglo XXI”. Cuba.
Bunk, G. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA. Europea de Formación Profesional, (1), 8-14 file:///C:/Users/NGHERN~1/AppData/Local/Temp/Dialnet- LaTransmisionDeLasCompetenciasEnLaFormacionYPerfec-131116-1.pdf
Caminero, J. M. (2012). Competencias de la dirección escolar para una gestión de calidad. Escuela Universitaria de Educación de Palencia. Universidad de Valladolid.
Cardona, P. y Chinchilla, N. (1998). Cuestionario de competencias directivas (CCD). Global de Negocios, 2 (4).
García Fenton, V. (2011). Procedimiento para la implementación de la Gestión del Capital Humano en servicios asistenciales de hospitales. La Habana, Cuba.
González Téllez, M. y Parra Rodríguez, J.F. (2017) Aproximación a la concepción de la categoría Competencia de dirección en el contexto educativo. Material en soporte electrónico como resultado del Proyecto de Ciencia Tecnología e Innovación “Competencia de Dirección en Educación”.
López, H. (2012). Gestión de Recursos Humanos por Competencias y gestión del conocimiento. Dirección y organización.
Martínez Clares, P. y Echeverría Samanes, B. (2009). Formación basada en competencias. Revista de Investigación Educativa 27(1), 125-147. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=283322804008
Martínez, J. (1990). El enfoque de sistema aplicado a la organización de la formación profesional de México. Cuadernos de Planeación Universitaria. México.
Morales Cartaya, A. (2019). Capital Humano. Hacia un sistema de gestión en la empresa cubana. La Habana, Cuba: Editora Política.
Pauchard Hafemannde, H. (2019). Desarrollo Organizacional: sus Ventajas y Procedimientos. https://www.oocities.org/es/
Parra, F., Gamboa, M. y Ramayo, Y. (2017). Las competencias de dirección en educación. Retos y perspectivas de cara a la universidad del siglo XXI. Convención Internacional de Desarrollo Local. Bayamo, Cuba.
Parra Rodriguez, F., Almaguer Santiesteban, Y. y Gamboa Graus, M. (2021). Metodología para desarrollar la Competencia de Dirección en Educación, como resultado del Proyecto de Ciencia Tecnología e Innovación “Competencia de Dirección en Educación” con ISBN: 978-620-3-88304-4, de la Editorial Académica Española.
Parra Rodríguez, J. F., Gamboa Graus, M. E. González Téllez, M. (2019). Competencia de Dirección en Educación. Aproximación teórica y realidad. España: Editorial Académica Española.
Perrenoud, F. (2008). Cuando la escuela pretende preprara para la vida ¿Desarrollar competencias o enseñar otros saberes¬?. España: Editorial Académica Española
Rodríguez, Z. (2010). Filosofía, Ciencia y Valor. La Habana, Cuba: Editorial de Ciencias Sociales.
Tejada Fernández, J. (2016). Evaluación de competencias profesionales en educación superior: retos e implicaciones. Facultad de Educación. UNED. Revista Educación, XX1 (19.1), 19.
Downloads
Published
Versions
- 2023-07-05 (3)
- 2023-06-28 (2)
- 2022-07-13 (1)