This is an outdated version published on 2022-11-25. Read the most recent version.

Eficacia de los videos tutoriales para el desarrollo de competencias informacionales en estudiantes universitarios/The effectiveness of tutorial videos for the development of information competences in university students

Authors

Keywords:

Information and Communication Technologies; information competence; teaching-learning process; tutorial videos.

Abstract

Introduction: Information competences are cross-disciplinary skills concerning learning environments, disciplines and educational levels. They need to be encouraged and developed through means which make students play a leading role in the teaching-learning process.

Objective: To validate the activities through the use of tutorial videos for the development of information competences in university students.

Methods: Methods of the theoretical and empirical levels were applied which allowed to prove the feasibility of the proposed activities to achieve the main goal.

Results: The designed activities with the use of tutorial videos allowed the students to apply what they learned to the research practice and to develop information competences. The principle of objectivity was assumed from a developmental perspective in line with the educational process and characterized by an open and participatory style which favors the exchange of knowledge.

Conclusions: The activities with the use of tutorial videos were in line with the demands identified by the university students. They were characterized by its practicality and the development of information competences, since the students acquired the necessary knowledge and skills to improve their regular activities and research work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adapmerys Hernández-Pérez, Universidad de Sancti Spíritus "José Martí Pérez". Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciada en Educación: Especialidad Educación Primaria. Máster en Ciencias de la Educación, Mención Secundaria Básica. Profesor Asistente del Centro de Recursos para el Aprendizaje y la Investigación de la Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”

Felicia Pérez Moya, Universidad de Ciencias Médicas. Centro de Documentación. Sancti Spíritus. Cuba.

Licenciada en Educación: Especialidad Español Literatura. Máster en Bibliotecología y Ciencias de la Información. Doctora en Ciencias de la Información. Profesora Titular de la Universidad de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus.

References

Cabero Almenara, J. y Infante Moro, A. (2014). Empleo del Método Delphi y su empleo en la Investigación en Comunicación y Educación. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (48), 253–267. https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/187/18

Echevarria Rodríguez, K., Valero Rivero, D. y Acosta Gómez, I. (2019). ¿La alfabetización informacional? una mirada teórica al proceso. Revista: Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/alfabetizacion-informacional.html

Gómez Abraham, Y., González Mir, M. K. y Escalona Abella, R. (1 de enero de 2018). Nuevo plan de estudio, nuevas expectativas. Periódico Granma. http://www.granma.cu/cuba/2018-01-02/nuevo-plan-de-estudios-nuevas-expectativas-02-01-2018-22-01-47

Duro Novoa, V. y Duro Rodríguez, D. (2013). Uso del software educativo en el proceso de enseñanza y aprendizaje. Gestiopolis. https://www.gestiopolis.com/uso-del-software-educativo-en-el-proceso-de-ensenanza-y-aprendizaje/

González Maura, V., Castellanos Simons, D., Córdova Llorca, M. D., Rebollar Sánchez, M., Martínez Angulo, M., Fernández González, A. M., Martínez Corona, N. y Pérez Mato, D. (2016). Psicología para educadores. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

González Rivero, M. C. (2011). Alfabetización informacional para estudiantes de la enseñanza media. Ciencias de la Información, 42(3), 23-28. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=181422295003.

Hernández García, F. y Robaina Castillo, J. I. (2017). Guía para la utilización de la metodología Delphi en las etapas de comprobación de productos terminados tipo software educativo. Revista 16 de Abril, 56(263), 26-31. www.rev16deabril.sld.cu/index.php/16_04/article/download/429/220

Jiménez Almerco, L. R. y Sarmiento Jurado, M. E. (2018). Videos tutoriales para fortalecer la enseñanza-aprendizaje de la asignatura de computación en los estudiantes del quinto año de la institución educativa “Columna Pasco”, del distrito de Yanacancha, Pasco - 2016”. [Trabajo de diploma, Universidad Nacional, Perú]. https://repositorio.undac.edu.pe/bitstream/undac/285/1/T026_70874423_T.pdf

Jiménez-Puerto, C. L. Calderón-Mora, M de las M. y Corrales-Valdivia, Y. (2020). El proceso de formación, una mirada hacia las competencias informacionales. Pedagogía y Sociedad, 23(58), 51-75. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1075/982

Lopes, C. y Pinto Molina, M. (2010). IL-HUMASS-instrumento de avaliação de competências em literacia da informação: um estudo de adaptação à população portuguesa: Parte 1. https://repositorio.ispa.pt/bitstream/10400.12/200/1/IL-HUMASS%20%E2%80%93%20instrumento%20de%20avalia%C3%A7%C3%A3o%20%20de%20comptencias%20em%20literacia%20da%20informa%C3%A7%C3%A3o.pdf

Pinto Molina, M. (2010). Design of the IL-HUMASS survey on information literacy in higher education: A self-assessment approach. Journal of Information Science, 36(1). https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/0165551509351198?download=true

Pinto Molina, M. y Puertas Valdeiglesias, S. (2012). Autoevaluación de la competencia informacional en los estudios de Psicología desde la percepción del estudiante. Anales de Documentación, 15(2). https://revistas.um.es/analesdoc/article/view/analesdoc.15.2.151661/139991

Pinto Molina, M. y Guerrero-Quesada, D. (2017). Cómo perciben las compe-tencias informacionales los estudiantes universitarios españoles: un estudio de caso. Investigación Bibliotecológica, 31(73), 213-236. http://rev-ib.unam.mx/ib/index.php/ib/article/view/57854/51810

Pirela Morillo, J. y Cortés Vera, J. de J. (2015). El desarrollo de competencias informacionales en estudiantes universitarios. Experiencia y perspectivas en dos universidades latinoamericanas. Investigación Bibliotecológica, 28(64), 145-172. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2014000300008&lng=es&tlng=es

Rubio García, V. y Tejada Fernández, J. (2017). Las competencias informacionales de los docentes y alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 8(1), 127-140. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/59913/279-1426-1-PB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Reis, C., Pessoa, T. y Gallego-Arrufat, M. J. (2019). Alfabetización y competencia digital en Educación Superior: una revisión sistemática. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 17(1), 45-58. https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/11274/11569

Velarde Alvarado, A., Dehesa Martínez, J. M., López Pineda, E. y Márquez Juárez, J. (2017). Los vídeos tutoriales como apoyo al proceso de enseñanza aprendizaje y sus implicaciones pedagógicas en el diseño instruccional. Revista Educateconciencia, 14(15). 67-86. https://tecnocientifica.com.mx/educateconciencia/index.php/revistaeducate/article/view/160/226

Valdivia-Guerra, J. E., Hernández-Pérez, A. y Valero-Rivero, D. (2019). La formación de usuarios: una vía para desarrollar la cultura informacional utilizando las tecnologías. Pedagogía y Sociedad., 22(54), 1-23. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/747

Vidal Ledo, M. y Rodríguez Díaz, A. (2010). Multimedias educativas. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 24(3), 430-441. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v24n3/ems13310.pdf

Published

2022-11-25

Versions

How to Cite

Valdivia-Guerra, J. E., Hernández-Pérez, A., & Pérez Moya, F. . (2022). Eficacia de los videos tutoriales para el desarrollo de competencias informacionales en estudiantes universitarios/The effectiveness of tutorial videos for the development of information competences in university students. Pedagogía Y Sociedad, 25(65), 268–290. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1570