El desarrollo de vivencias afectivas por la actividad de estudio en la Enseñanza Técnica Profesional/The development of affective experiences by study activity in Professional Technical Education
Keywords:
study activity; teaching-learning process; affective experiences.Abstract
Introduction: The psychological functioning of man is based on the unity of the two spheres of personality regulation: affective motivational and instrumental cognitive. The topic is inserted in the project “Educational attention to the development of socio-emotional skills.
Objective: to propose a pedagogical strategy that, from the link between the cognitive and the affective, develops affective experiences through the study activity at the Technical and Professional Educational Level.
Methodology: A diagnostic exploration was made and theoretical and empirical methods were applied to detect needs and interests for the study activity of 16 second-year students of the Mechanics specialty of the “Mario HerreroToscano” Polytechnic of Nuevitas.
Results: It is shown that a considerable number of the investigated students had deficiencies in the formation and development of study habits and low levels of motivation.
Conclusions: The pedagogical strategy favors the development of positive affective experiences due to the study activity and the motivation to learn of the selected group.
Downloads
References
Abad, G. y Fernández, K (2015). La Educación Técnica y Profesional en Cuba: estudio exploratorio. https://www.monografias.com/trabajos106/educacion-tecnica-y-profesional-cuba-estudio-exploratorio/educacion-tecnica-y-profesional-cuba-estudio-exploratorio2.shtml.
Aguilar, Y. E., Mena, J. A. y Ramos, G. (julio-septiembre, 2021). Aprendizaje del estudiante de Educación Técnica y Profesional en el contexto laboral. Métodos y procedimientos. Mendive, 19 (3), 794-808. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2508
Alonso, N, Larrea, J., Bazurto, J.A., Vera, E., Macías, A. (2019). Propuesta metodológica para la formación de competencias profesionales de estudiantes en nivel medio mecánica industrial, caso de estudio. Revista Espacios, 40 (29). https://www.revistaespacios.com/a19v40n29/a19v40n29p16.pdf
Benítez, S. y Mena, J. (2016). Evolución histórica de la formación y desarrollo de habilidades profesionales en la especialidad Mecánica Industrial, en Pinar del Río. Revista Mendive, 14(4), 302-307. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v14n4/men02416.pdf
Bermúdez, R, (2014). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Castellanos, D. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Curbelo, A. (mayo-agosto, 2021). La motivación profesional pedagógica en la carrera Licenciatura Educación Eléctrica. Revista Santiago, (155), 68-79.
Fariñas, G. (2005). Acerca del concepto de vivencia en el enfoque histórico-cultural. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v16n3/11.pdf
Núñez, A. Martínez, O. y García, M. (2020). Metodología para la evaluación de la calidad de la formación laboral del técnico medio en Mecánica Industrial. Opuntia Brava, 12 (4), 246-261. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1081
Soto, D. y Sarmiento, F. (2018). El desarrollo de habilidades profesionales desde la asignatura dibujo técnico en la especialidad de Mecánica Industrial. INDES: Revista de Innovación Social y Desarrollo, 3(2), 157. https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/1752.
Quintero, B., Bernal, P. y Veitía, M. (enero-abril, 2022). La afectividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en el contexto universitario. Revista Cubana de Educación Superior, 40 (1). http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v40n1/0257-4314-rces-40-01-e15.pdf
Vygotsky, L. S. (1985). Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Downloads
Published
Versions
- 2023-07-05 (4)
- 2023-07-05 (3)
- 2023-06-28 (2)
- 2022-11-25 (1)