This is an outdated version published on 2023-06-28. Read the most recent version.

El desarrollo de vivencias afectivas por la actividad de estudio en la Enseñanza Técnica Profesional/The development of affective experiences by study activity in Professional Technical Education

Authors

Keywords:

study activity; teaching-learning process; affective experiences.

Abstract

Introduction: The psychological functioning of man is based on the unity of the two spheres of personality regulation: affective motivational and instrumental cognitive. The topic is inserted in the project “Educational attention to the development of socio-emotional skills.

Objective: to propose a pedagogical strategy that, from the link between the cognitive and the affective, develops affective experiences through the study activity at the Technical and Professional Educational Level.

Methodology: A diagnostic exploration was made and theoretical and empirical methods were applied to detect needs and interests for the study activity of 16 second-year students of the Mechanics specialty of the “Mario HerreroToscano” Polytechnic of Nuevitas.

Results: It is shown that a considerable number of the investigated students had deficiencies in the formation and development of study habits and low levels of motivation.

Conclusions: The pedagogical strategy favors the development of positive affective experiences due to the study activity and the motivation to learn of the selected group.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Katerin Labrada Alonso, Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte y Loynaz". Camagüey, Cuba.

Licenciada en Pedagogía Psicología, Profesor Instructor. Facultad Ciencias Pedagógicas. Departamento Pedagogía Psicología.

María Justiz Guerra, Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte y Loynaz". Camagüey, Cuba.

Doctora En Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Facultad Ciencias Pedagógicas. Departamento Pedagogía Psicología.

Ana Justiz Guerra, Universidad de Camagüey "Ignacio Agramonte y Loynaz". Camagüey, Cuba.

Máster en Cultura Latinoamericana. Profesor Auxiliar. Facultad Lengua y Comunicación. Departamento de Español.

References

Abad, G. y Fernández, K (2015). La Educación Técnica y Profesional en Cuba: estudio exploratorio. https://www.monografias.com/trabajos106/educacion-tecnica-y-profesional-cuba-estudio-exploratorio/educacion-tecnica-y-profesional-cuba-estudio-exploratorio2.shtml.

Aguilar, Y. E., Mena, J. A. y Ramos, G. (julio-septiembre, 2021). Aprendizaje del estudiante de Educación Técnica y Profesional en el contexto laboral. Métodos y procedimientos. Mendive, 19 (3), 794-808. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2508

Alonso, N, Larrea, J., Bazurto, J.A., Vera, E., Macías, A. (2019). Propuesta metodológica para la formación de competencias profesionales de estudiantes en nivel medio mecánica industrial, caso de estudio. Revista Espacios, 40 (29). https://www.revistaespacios.com/a19v40n29/a19v40n29p16.pdf

Benítez, S. y Mena, J. (2016). Evolución histórica de la formación y desarrollo de habilidades profesionales en la especialidad Mecánica Industrial, en Pinar del Río. Revista Mendive, 14(4), 302-307. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v14n4/men02416.pdf

Bermúdez, R, (2014). Pedagogía de la Educación Técnica y Profesional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Castellanos, D. (2002). Aprender y enseñar en la escuela. Ciudad de La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Curbelo, A. (mayo-agosto, 2021). La motivación profesional pedagógica en la carrera Licenciatura Educación Eléctrica. Revista Santiago, (155), 68-79.

Fariñas, G. (2005). Acerca del concepto de vivencia en el enfoque histórico-cultural. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v16n3/11.pdf

Núñez, A. Martínez, O. y García, M. (2020). Metodología para la evaluación de la calidad de la formación laboral del técnico medio en Mecánica Industrial. Opuntia Brava, 12 (4), 246-261. https://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/1081

Soto, D. y Sarmiento, F. (2018). El desarrollo de habilidades profesionales desde la asignatura dibujo técnico en la especialidad de Mecánica Industrial. INDES: Revista de Innovación Social y Desarrollo, 3(2), 157. https://revista.ismm.edu.cu/index.php/indes/article/view/1752.

Quintero, B., Bernal, P. y Veitía, M. (enero-abril, 2022). La afectividad en el proceso de enseñanza-aprendizaje del idioma inglés en el contexto universitario. Revista Cubana de Educación Superior, 40 (1). http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v40n1/0257-4314-rces-40-01-e15.pdf

Vygotsky, L. S. (1985). Pensamiento y Lenguaje. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2022-11-25 — Updated on 2023-06-28

Versions

How to Cite

Labrada Alonso, K. ., Justiz Guerra, M., & Justiz Guerra, A. (2023). El desarrollo de vivencias afectivas por la actividad de estudio en la Enseñanza Técnica Profesional/The development of affective experiences by study activity in Professional Technical Education. Pedagogía Y Sociedad, 25(65), 182–203. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1572 (Original work published November 25, 2022)