This is an outdated version published on 2023-04-14. Read the most recent version.

PREPARING EARLY CHILDHOOD EDUCATORS TO FORM THE NORMS OF SOCIAL COEXISTENCE

Authors

Keywords:

educación de la primera infancia; preescolar; juegos educativos; normas de convivencia social; docentes de preescolar.

Abstract

Introduction: Early childhood educators play an essential role in directing the educational process of children from 0 to 6 years old. The preparation constitutes a continuous process, which responds to social demands, scientific-technical advances and the diagnosis of educators. Objective: to socialize theoretical-methodological workshops that contribute to the preparation of educators to deal with the norms of social coexistence through the rules of role play. Methods: analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical, modeling, document analysis, observation, interview, survey, pedagogical experiment and descriptive statistics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lisvet Quiñones Obregón, Policlínico Norte "Juan Manuel Martínez Puente". Departamento de Psicología. Sancti Spíritus, Cuba

Licenciada en Psicología.  

References

Alfonso, Y., Carreño, D. & Marcaida, Y. (2019). La formación permanente como necesidad para la implementación del perfeccionamiento curricular en la primera infancia. Conrado, 15(68), 117-121. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/992

Ávalos, A. & Berger, C. (2021). Normas de convivencia escolar: descripción y análisis de un proceso participativo. Estudios Pedagógicos, XLVII(1), 409-429. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100409

Carrillo, O.A., Pinochet, S., Muñoz, C. & Leal, D.E. (2021). Percepciones de futuras educadoras de párvulos hacia la educación ciudadana. Magis, (14), 1-26. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.pfep

Cicardini, G., Martínez, M., Ramírez, K., Cuadra-Martínez, D., Castro-Carrasco, P. J. & Slomp, N. (2021). Prosocialidad en preescolares: Estudio de teorías subjetivas de profesoras de educación inicial. REICE, 19(3), 83-101. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2021.19.3.006

Concepción, D., Reinoso, E. y García, M. (2019). La preparación al docente para la atención a escolares sordos con implante coclear. Conrado, 15(68), 77-82. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n68/1990-8644-rc-15-68-77.pdf

Del Busto, N. & Labrada, C. (2021). Labor de los educadores cubanos en la educación para la paz y los derechos humanos. Revista Ciencia Universitaria, 19(3). https://revistas.unah.edu.cu/index.php/ACUNAH/article/view/1485

Mora, H.M. (2022). La importancia de la ética y los derechos humanos en la educación. Pedagogía y Sociedad, 25(64), 40-64. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1510

Díaz de Peña, F. (2019). La preparación de los docentes para el desarrollo de la convivencia en el proceso educativo de la etapa preescolar. Conrado, 15(69), 41-48. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1037

Estévez, L. (2013). José Martí, hombre de su tiempo. Meditaciones sobre la educación del ser latinoamericano. Islas, 55(174), 155-170. https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/133/124

Hernández, L. (2013). ¿Cómo interpretan las estudiantes de maestra de educación infantil el término socialización? la socialización y la enseñanza de las Ciencias Sociales en la formación profesional inicial. Nuevas Dimensiones, (4), 157-174. https://nuevasdimensiones.uahurtado.cl/index.php/nd/article/view/21/21

Pérez, R. (2007). Educación, ciudadanía y convivencia. Diversidad y sentido social de la educación. Bordón, 59(2-3), 239-260. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2552442

Real Academia Española [RAE]. (2021). Preparación. En Diccionario de la lengua española, 23ª ed. Recuperado el 20 de marzo de 2021 de https://dle.rae.es/

Rodríguez, Z., Casaña, A., & Medina, Z. (2021). La cultura de paz en la formación ciudadana. Propuesta de preparación a docentes. ROCA, 17(4), 196-213. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2737/5394

Tünnermann, C. (1995). La educación permanente y su impacto en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(1), 120-133. https://www.redalyc.org/pdf/2991/299128587011.pdf

How to Cite

Quiñones Obregón, L. (2023). PREPARING EARLY CHILDHOOD EDUCATORS TO FORM THE NORMS OF SOCIAL COEXISTENCE . Pedagogía Y Sociedad, 26(66), 205–227. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1582