PREPARING EARLY CHILDHOOD EDUCATORS TO FORM THE NORMS OF SOCIAL COEXISTENCE
Keywords:
educación de la primera infancia; preescolar; juegos educativos; normas de convivencia social; docentes de preescolar.Abstract
Introduction: Early childhood educators play an essential role in directing the educational process of children from 0 to 6 years old. The preparation constitutes a continuous process, which responds to social demands, scientific-technical advances and the diagnosis of educators. Objective: to socialize theoretical-methodological workshops that contribute to the preparation of educators to deal with the norms of social coexistence through the rules of role play. Methods: analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical, modeling, document analysis, observation, interview, survey, pedagogical experiment and descriptive statistics.
Downloads
References
Alfonso, Y., Carreño, D. & Marcaida, Y. (2019). La formación permanente como necesidad para la implementación del perfeccionamiento curricular en la primera infancia. Conrado, 15(68), 117-121. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/992
Ávalos, A. & Berger, C. (2021). Normas de convivencia escolar: descripción y análisis de un proceso participativo. Estudios Pedagógicos, XLVII(1), 409-429. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000100409
Carrillo, O.A., Pinochet, S., Muñoz, C. & Leal, D.E. (2021). Percepciones de futuras educadoras de párvulos hacia la educación ciudadana. Magis, (14), 1-26. DOI: https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.pfep
Cicardini, G., Martínez, M., Ramírez, K., Cuadra-Martínez, D., Castro-Carrasco, P. J. & Slomp, N. (2021). Prosocialidad en preescolares: Estudio de teorías subjetivas de profesoras de educación inicial. REICE, 19(3), 83-101. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2021.19.3.006
Concepción, D., Reinoso, E. y García, M. (2019). La preparación al docente para la atención a escolares sordos con implante coclear. Conrado, 15(68), 77-82. http://scielo.sld.cu/pdf/rc/v15n68/1990-8644-rc-15-68-77.pdf
Del Busto, N. & Labrada, C. (2021). Labor de los educadores cubanos en la educación para la paz y los derechos humanos. Revista Ciencia Universitaria, 19(3). https://revistas.unah.edu.cu/index.php/ACUNAH/article/view/1485
Mora, H.M. (2022). La importancia de la ética y los derechos humanos en la educación. Pedagogía y Sociedad, 25(64), 40-64. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1510
Díaz de Peña, F. (2019). La preparación de los docentes para el desarrollo de la convivencia en el proceso educativo de la etapa preescolar. Conrado, 15(69), 41-48. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1037
Estévez, L. (2013). José Martí, hombre de su tiempo. Meditaciones sobre la educación del ser latinoamericano. Islas, 55(174), 155-170. https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/133/124
Hernández, L. (2013). ¿Cómo interpretan las estudiantes de maestra de educación infantil el término socialización? la socialización y la enseñanza de las Ciencias Sociales en la formación profesional inicial. Nuevas Dimensiones, (4), 157-174. https://nuevasdimensiones.uahurtado.cl/index.php/nd/article/view/21/21
Pérez, R. (2007). Educación, ciudadanía y convivencia. Diversidad y sentido social de la educación. Bordón, 59(2-3), 239-260. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2552442
Real Academia Española [RAE]. (2021). Preparación. En Diccionario de la lengua española, 23ª ed. Recuperado el 20 de marzo de 2021 de https://dle.rae.es/
Rodríguez, Z., Casaña, A., & Medina, Z. (2021). La cultura de paz en la formación ciudadana. Propuesta de preparación a docentes. ROCA, 17(4), 196-213. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2737/5394
Tünnermann, C. (1995). La educación permanente y su impacto en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(1), 120-133. https://www.redalyc.org/pdf/2991/299128587011.pdf
Published
Versions
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Pedagogía y Sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.