This is an outdated version published on 2024-09-03. Read the most recent version.

español

Authors

Abstract

The quality management of university career programs requires updated and accurate information that expresses the standards corresponding to the variables and indicators established in the evaluation and accreditation subsystem, hence the objective of this work is to show the design of the diagram of information flow for the management of the quality of the career programs, with the intention of revealing the dynamic interaction of the components of the process and being able to acquire the benefits of quality from continuous improvement. As a methodology, the expert criteria were applied for the prospective evaluation of the validity and relevance of the information flowcharts. The results confirm that the proposed flowcharts guarantee the systemic character for timely decision-making, in favor of quality management and in turn favor the evaluation of career programs for accreditation purposes to higher categories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Niurka de las Mercedes Gonzalez-Acosta, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciada en Educación, especialidad Primaria. Máster en Nuevas Tecnologías para la Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular. 

Adalis Julia Valdivia Orellana , Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciada en Educación, especialidad Español-Literatura. Máster en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar.

Dagné Torres Aquino, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciada en Educación, especialidad Educación Laboral. Máster en Nuevas Tecnologías para la Educación. Profesor Auxiliar.

References

Bravo Carrasco, J. (2011). Gestión de Procesos. Editorial Evolución S.A. https://anyflip.com/xivtx/jfgp/basic

Carbonell García, C. E., Gutiérrez Rojas, A. M., Marín Cacho, F. T. y Rodríguez Román, R. (2021). Calidad en la educación superior en América Latina: revisión sistemática. Revista Venezolana de Gerencia, 26(6), 344-360. https://www.produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/37157/40424

Cruzata Santos, R. (2020). Estrategia para la gestión del proceso de autoevaluación de carreras con fines de mejora continua en la Universidad de Camagüey [Tesis de doctorado, Universidad de La Habana, Cuba].

Durán Chinchilla, C. M. y Páez Quintero, D. C. (2020). Una mirada sobre la calidad en Educación Superior. Conceptos y reflexiones. Redipe. https://redipe.org/wp-content/uploads/2020/10/Libro-una-mirada-sobre-la-calidad-en-educacion-superior.pdf

Estrada Velazco, A., Zulueta Veliz, Y. y Vega Prieto, R. (2023). La autoevaluación de la calidad en la Educación Superior como un problema de toma de decisiones. Revista Cubana de Educación Superior, 42(esp. 3),1-10. https://observatorio.anec.cu/uploads/d5914655-4530-4dc1-ae98-81c7fa8f09c9.pdf

Herrera-Serrano, D. y Sánchez-Cabrera, S. J. (2013). La autoevaluación institucional y su relación con la acreditación universitaria desde la Dirección Educacional. Varona, (56), 10-14. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360633908003.pdf

Horruitiner Silva, P. (2020). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Universitaria. https://books.google.com.cu/books/about/La_universidad_cubana_el_modelo_de_forma.html?id=r4D1DwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read_button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Jaya Escobar, A. I., Quizhpe Baculima, V. H. y Guerra Bretaña, R. M. (2017). Gestionando la calidad en la Educación Superior. Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo. http://www.eumed.net/rev/atlante/2017/02/calidad.html

Lemaitre, M. J. (2017). Presentación. Educación Superior y Sociedad, 22(22), 11-20. https://www.iesalc.unesco.org/ess/index.php/ess3/issue/view/5

López Fernández, R., Crespo Borges, T. P., Crespo Hurtado, E., Fadul Franco, J. S., Palmero Urquiza, D. E., García, M. B., Juca Maldonado, F. y Batista, M. I. (2016). Expertos y prospectiva en la investigación pedagógica. Universidad Metropolitana. https://repositorio.umet.edu.ec/handle/67000/103

Martínez Gil, L. y Hernández Moreno, T. (2019). La calidad del proceso docente, un sistema para su gestión en la carrera de Licenciatura en Economía en la Universidad de Pinar del Río, Cuba. Revista electrónica Calidad en la Educación Superior, 10(1), 202-221. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/revistacalidad/article/view/2051

Mendoza Lozano, F. A. y Ortegón Cifuentes, M. N. (2019). La evaluación en Educación Superior con fines de acreditación de alta calidad a través de un modelo sistémico con teoría de redes. RESU. Revista de la Educación Superior (ANUIES), 48(192), 1-22. http://resu.anuies.mx/ojs/index.php/resu/article/view/925/377

Mendoza-Arvizo, U. y Solís-Rodríguez, F. T. (2022). Calidad, conocimiento e innovación de procesos de manufactura en Ciudad Juárez, México. Retos, 12(23), 83-94. https://retos.ups.edu.ec/index.php/retos/article/view/5154/5240

Ministerio de Educación Superior (MES). (2000). Resolución Ministerial No. 100/2000. Ministerio de Educación Superior.

Ministerio de Educación Superior (MES). (2018). Resolución 150. Reglamento del Sistema de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior (SEAES). http://www.hospitalameijeiras.sld.cu/hha/sites/all/images/docencia%20medica/reglamentos/Resoluci%C3%B3n%20150%20REGLAMENTO%20DEL%20SEAES.pdf

Naciones Unidas. (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible: Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Cepal. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content

Páez Luna, D. L., Camargo Celis, D. R. y Muriel Perea, Y. de J. (2021). Calidad de las Instituciones de Educación Superior desde la perspectiva de América Latina y el Caribe. SIGNOS, Investigación en Sistemas de Gestión, 13(1), 211-230. https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/6350/6081

Ramírez Jara, E. (2022). Desarrollo de un sistema de información para la planificación de la producción en la empresa EURASALAD SPA [Tesis de pregrado, Universidad de Talca]. http://dspace.utalca.cl/bitstream/1950/13347/3/2022A001219.pdf

Suárez Alfonso, A., Cruz Rodríguez, I. y Pérez Macías, Y. (2015). La gestión de la información: herramienta esencial para el desarrollo de habilidades en la comunidad estudiantil universitaria. Universidad y Sociedad, 7(2), 72-79. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v7n2/rus10215.pdf

Villarroel Sikujara, K. y Hernández Mayea, T. (2019). Fundamentos históricos de procesos de autoevaluación y certificación en Bolivia. FIDES ET RATIO. Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle, 17(17), 165-192. http://www.scielo.org.bo/pdf/rfer/v17n17/v17n17_a09.pdf

How to Cite

Gonzalez-Acosta, N. de las M., Valdivia Orellana , A. J. ., & Torres Aquino, D. . . (2024). español. Pedagogía Y Sociedad, 27(71), 74–97. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1585 (Original work published August 20, 2024)