Profile of competencies for professors, a reference for their professional improvement and their performance evaluation

Authors

Abstract

Introduction:  Professors need a reference by competences for their improvement and evaluation. At the Provincial Institute of Labor Studies (PILS) the trend has been to give priority to the development of technical skills without necessarily linking them to didactics and research skills, but the professors are educators and process advisors.

Objective: To propose a profile of competences, a reference for professional improvement and performance evaluation.

Methods: It was held at the Sancti Spiritus Institute with its 12 professors. Methods of the theoretical and empirical levels were used, with emphasis on group interview, focus group technique and expert criteria.

Results: According to the diagnosis, improvement was not conceptualized as a systematic process, it was planned taking advantage of courses in education centers or in a constructivist   way, based on dysfunctions, to develop curricula. The competency profile and the evaluation model were created. The institution was facilitated to determine gaps and successful itineraries for improvement.

Conclusions: The diagnosis reflects that the improvement of PILS professors is carried out based on empiricism and without a reference. The competency profile enables strategic projection of professional improvement and performance evaluation.  The expert criteria indicates that the profile is pertinent and guarantees

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Ofelia Álvarez Abréu, Universidad “José Martí Pérez”, Centro de Estudio de Técnicas Avanzadas de Dirección. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciada en Microbiología. Máster en Dirección. Profesora Auxiliar.           

María de las Mercedes Calderón Mora, Universidad “José Martí Pérez”, Departamento de Investigación y Postgrado. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciada en Educación. Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular.

 

References

Alonso Betancourt, L. A., Larrea Plúa, J. J. y Moya Joniaux, C. A. (2020). Metodología para la formación de competencias profesionales en estudiantes universitarios mediante proyectos formativos. Transformación, 16(3), 544‐566. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v16n3/2077-2955-trf-16-03-544.pdf

Cejas Martínez, M. F., Rueda Manzano, M. J., Cayo Lerna, L. E. y Villa Andrade, L. C. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de Ciencias Sociales (RCS), XXV(1), 94-101. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28059678009

Delgado Fernández, M., Muriel Escobar, J., Polo Vázquez, J. C. y Padilla Rodríguez, D. (2022). Perfil de competencias de los directivos en Cuba y su aplicación en la agricultura. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial, 6(1), e194. https://www.researchgate.net/publication/357861040_PERFIL_DE_COMPETENCIAS_DE_LOS_DIRECTIVOS_EN_CUBA_Y_SU_APLICACION_EN_LA_AGRICULTURA_PROFILE_OF_COMPETENCES_OF_MANAGERS_IN_CUBA_AND_ITS_APPLICATION_IN_AGRICULTURE/link/61e314d59a753545e2d1e945/download

Díaz Macías, R. C., Velázquez Martín, T. C. y Sarría Quintana, T. (2020). La dimensión didáctica del proceso de preparación y superación de directivos: los métodos y las formas. Revista Conrado, 16(74), 364-369. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1373/1363

García González, M., García Rodríguez, A. y Ortiz Cárdenas, T. (2021) Análisis desde la evaluación de impacto en la capacitación a directivos. Avances, 23(3), 1-15. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=637869395002

González Maura, V. (2002). ¿Qué significa ser un profesional competente? Reflexiones desde una perspectiva psicológica. Revista Cubana de Educación Superior, XXII(1), 45-53. https://rieoei.org/historico/deloslectores/Maura.PDF

McClelland, D. C. (1973). Testing for competence rather than for “intelligence”. American Psychologist, 28(1), 1-14. https://psycnet.apa.org/record/1973-22126-001

Mertens, L. (1996). Competencia laboral: sistemas, surgimiento y modelos. Cinterfor/OIT.

Mertens, L. (2000). La Gestión por competencia laboral en la empresa y la formación profesional. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). http://relats.org/documentos/ET.Mertens2.feb.pdf

Morales Cartaya, A. (2009). Capital Humano: hacia un sistema de gestión en la empresa cubana. Editora Política. https://books.google.com.cu/books/about/Capital_humano.html

Ramos Hernández, R., Díaz Díaz, A. A. y Valcárcel Izquierdo, N. (2018). Modelo de competencias profesionales específicas para la formación de los especialistas en Medicina General Integral. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 5(3), 38-51. https://incyt.upse.edu.ec/pedagogia/revistas/index.php/rcpi/article/view/208/231

Ramos Farroñán, E. V., Otero Gonzáles, C. A., Heredia Llatas, F. D. y Sotomayor Nunura, G. S. (2021). Formación por competencias del profesional en administración: desde un enfoque contingencial. Revista de Ciencias Sociales, XXVII(2), 451-466. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28066593031

Troitiño Díaz, D. M. (2021). La superación profesional de los directivos y reservas en las escuelas ramales. Referencia Pedagógica, 9(2), 247-258. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-30422021000200247

Vera-Mendoza, M. B. (2018). Las competencias laborales como eje formativo para mejorar el desempeño organizacional. Maestro y Sociedad, (No. Especial), 42-54. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/3379/2997

Vera-Sacón, M. P. y Vegas-Meléndez, H. J. (2021). Habilidades gerenciales en la gestión del talento humano. Una visión estratégica desde las entidades financieras. 593 Digital Publisher CEIT, 6(6), 479-491. https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/800/852

Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Grijalbo

Published

2024-03-08 — Updated on 2024-10-01

Versions

How to Cite

Álvarez Abréu, M. O., & Calderón Mora, M. de las M. . (2024). Profile of competencies for professors, a reference for their professional improvement and their performance evaluation. Pedagogía Y Sociedad, 27(69), 151–174. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1665 (Original work published March 8, 2024)