This is an outdated version published on 2024-05-24. Read the most recent version.

Contextualization of biostatistics to biological situations for the initial training of biology teachers

Authors

Abstract

Introduction: Due to the value of statistics to analyze biological phenomena, a teaching is necessary, in the training of biology teachers, contextualized and related to professional problems. The inclusion of biostatistics in the curriculum is aimed at achieving this connection, but a change is required in the didactic treatment of the content so that future teachers can apply this knowledge in solving biological problems.

Objective: To present the results of comparing the learning of future biology teachers in a biostatistics course, based on two approaches to solving learning tasks: active contextualization and artificial contextualization.

Methods: A longitudinal experimental design with a quantitative approach was used to measure student learning through the grades given in both types of tasks and the Wilcoxon signed rank test to compare learning.

Results: The best learning results were achieved for active contextualization with a significance of 95%.

Conclusion: It is recommended that the biostatistics subject in biology teacher training focus on solving active contextualization tasks to connect biological phenomena and statistical models.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yusimí Guerra Véliz, Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas. Villa Clara, Cuba.

Licenciado en Educación: Física Astronomía. Máster en Matemática Aplicada. Doctor en Ciencias pedagógicas. Profesor Titular.

Julio Leyva Haza, Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas. Villa Clara, Cuba.

Licenciado en Educación: Física Astronomía. Doctor en Ciencias pedagógicas. Profesor Titular.

Yasmani Alonso Rojas, Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas. Villa Clara, Cuba.

Licenciado en educación: Matemática-Física. Estudiante de Maestría en Enseñanza de las Ciencias Exactas. Profesor Instructor.

References

Amú Casarán, M. S. y Pérez Padrón, M. C. (2019). La habilidad comprender y las tipologías textuales en la Educación Básica Primaria, tercer grado. Universidad y Sociedad, 11(4), 7-12. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v11n4/2218-3620-rus-11-04-7.pdf

Chavarría-Arroyo, G. y Albanese, V. (2021). Problemas matemáticos en el caso de un currículo: Análisis con base en el contexto y en la contextualización. ATEM: Avances de Investigación en Educación Matemática, (19), 39–54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8010656

Chibás-Creagh, M. y Navarro-García, G. (2020). El aprendizaje contextualizado de la Biología 1 de Secundaria Básica. LUZ, 19(3), 81-90. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1054.

Contreras, J. M. y Molina-Portillo, E. (2019). Elementos clave de la cultura estadística en el análisis de la información basada en datos. Universidad de Granadas.https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/55035/contreras.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Del-Callejo-Canal, D., Canal-Martínez, M. y Rubiette Hákim-Krayem, M. (2020). Desarrollo del pensamiento estadístico en estudiantes de nivel superior a través de una Experiencia Educativa. Educación Matemática, 32(2), 194-216. https://www.scielo.org.mx/pdf/edumat/v32n2/1665-5826-ed-32-02-194.pdf

Gómez Ferragud, C., Solaz Portolés, J. J. y Sanjosé López, V. (2013). Efectos de la similitud superficial y estructural sobre la transferencia a partir de análogos en problemas de alta y baja familiaridad: primeros resultados. Enseñanza de las Ciencias: Revista de investigación y experiencias didácticas, 31(1), 135-151. https://ensciencias.uab.cat/article/view/v31-n1-gomez-solaz-sanjose/782-pdf-es

Guerra Véliz, Y., Aguilar García, A. y Leyva Haza, J., (2020). Aprendizaje de la estadística descriptiva en secundaria básica con datos provenientes del consumo de energía. Horizonte de La Ciencia, 11(21), 201–215. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/906/1102

Guerra Véliz, Y., Leyva Haza, J. y Soler Rodríguez, G. (2023). Estadística mediante problemas y proyectos para la formación investigativa del Máster en Educación. Universidad y Sociedad, 15(S1), 110-120. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3690/3628

León Gómez, N. A. (2021). Enseñanza de la Estadística con sentido y en contexto a través de la resolución de problemas. Realidad y Reflexión, 21(53), 228-253. http://ri.ufg.edu.sv/jspui/bitstream/11592/9674/1/Ense%C3%B1anza%20de%20la%20Estad%C3%ADstica%20con%20sentido%20y%20en%20contexto.pdf

Moreno, A., Cardeñoso Domingo, J. M. y González García, F. (2014). La aleatoriedad en profesores de biología y de matemática en formación: análisis y contraste de significados. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(2), 198-215. https://www.redalyc.org/pdf/920/92030461006.pdf

Ortega-García, C. A. (2016). Para qué un aprendizaje contextualizado y coherente en la escuela. Revista Praxis, 12(1), 135-144. https://www.readcube.com/articles/10.21676/23897856.1855

Quiroz Guzmán, F. J. (2023). Pedagogía por proyectos como modelo para el proceso de pensamiento estadístico. Revista Boletín Redipe, 12(5), 84-96. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1966/1953

Sánchez Numa, A., Numa Rodríguez, M. de la C. y Rodríguez Moya, O. S. (2019). Estrategia didáctica para la contextualización del contenido estadístico en las carreras de Licenciatura en Turismo e Ingeniería civil. Mendive: Revista de Educación, 17(3), 346-356. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1584/pdf

Tauber, L., Redondo, Y. y Santellán, S., (2019). Construcción del sentido estadístico en estudiantes universitarios de ciencias naturales. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 32(1), 200-209. http://funes.uniandes.edu.co/14031/1/Tauber2019Construccion.pdf

Torres Salas, M. I. (2010). La enseñanza tradicional de las ciencias versus las nuevas tendencias educativas. Revista Electrónica Educare, 14(1), 131-142. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194114419012.pdf

Walz, M. F. (2015). Programa de Estadística aplicada a la Biología: una propuesta. Números: Revista de didática de las matemáticas, 88, 17-29. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/228785/Walz.pdf?sequence=1

Zapata-Cardona, L. y González Gómez, D. (2017). Imágenes de los profesores sobre la estadística y su enseñanza. Educación Matemática, 29(1), 61-89. https://www.scielo.org.mx/pdf/edumat/v29n1/1665-5826-ed-29-01-00061.pdf

How to Cite

Guerra Véliz, Y., Leyva Haza, J., & Alonso Rojas, Y. (2024). Contextualization of biostatistics to biological situations for the initial training of biology teachers . Pedagogía Y Sociedad, 27(69), 93–110. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1689 (Original work published February 9, 2024)