Contextualization of biostatistics to biological situations for the initial training of biology teachers
Abstract
Introduction: Due to the value of statistics to analyze biological phenomena, a teaching is necessary, in the training of biology teachers, contextualized and related to professional problems. The inclusion of biostatistics in the curriculum is aimed at achieving this connection, but a change is required in the didactic treatment of the content so that future teachers can apply this knowledge in solving biological problems.
Objective: To present the results of comparing the learning of future biology teachers in a biostatistics course, based on two approaches to solving learning tasks: active contextualization and artificial contextualization.
Methods: A longitudinal experimental design with a quantitative approach was used to measure student learning through the grades given in both types of tasks and the Wilcoxon signed rank test to compare learning.
Results: The best learning results were achieved for active contextualization with a significance of 95%.
Conclusion: It is recommended that the biostatistics subject in biology teacher training focus on solving active contextualization tasks to connect biological phenomena and statistical models.
Downloads
References
Amú Casarán, M. S. y Pérez Padrón, M. C. (2019). La habilidad comprender y las tipologías textuales en la Educación Básica Primaria, tercer grado. Universidad y Sociedad, 11(4), 7-12. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v11n4/2218-3620-rus-11-04-7.pdf
Chavarría-Arroyo, G. y Albanese, V. (2021). Problemas matemáticos en el caso de un currículo: Análisis con base en el contexto y en la contextualización. ATEM: Avances de Investigación en Educación Matemática, (19), 39–54. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8010656
Chibás-Creagh, M. y Navarro-García, G. (2020). El aprendizaje contextualizado de la Biología 1 de Secundaria Básica. LUZ, 19(3), 81-90. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1054.
Contreras, J. M. y Molina-Portillo, E. (2019). Elementos clave de la cultura estadística en el análisis de la información basada en datos. Universidad de Granadas.https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/55035/contreras.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Del-Callejo-Canal, D., Canal-Martínez, M. y Rubiette Hákim-Krayem, M. (2020). Desarrollo del pensamiento estadístico en estudiantes de nivel superior a través de una Experiencia Educativa. Educación Matemática, 32(2), 194-216. https://www.scielo.org.mx/pdf/edumat/v32n2/1665-5826-ed-32-02-194.pdf
Gómez Ferragud, C., Solaz Portolés, J. J. y Sanjosé López, V. (2013). Efectos de la similitud superficial y estructural sobre la transferencia a partir de análogos en problemas de alta y baja familiaridad: primeros resultados. Enseñanza de las Ciencias: Revista de investigación y experiencias didácticas, 31(1), 135-151. https://ensciencias.uab.cat/article/view/v31-n1-gomez-solaz-sanjose/782-pdf-es
Guerra Véliz, Y., Aguilar García, A. y Leyva Haza, J., (2020). Aprendizaje de la estadística descriptiva en secundaria básica con datos provenientes del consumo de energía. Horizonte de La Ciencia, 11(21), 201–215. https://revistas.uncp.edu.pe/index.php/horizontedelaciencia/article/view/906/1102
Guerra Véliz, Y., Leyva Haza, J. y Soler Rodríguez, G. (2023). Estadística mediante problemas y proyectos para la formación investigativa del Máster en Educación. Universidad y Sociedad, 15(S1), 110-120. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3690/3628
León Gómez, N. A. (2021). Enseñanza de la Estadística con sentido y en contexto a través de la resolución de problemas. Realidad y Reflexión, 21(53), 228-253. http://ri.ufg.edu.sv/jspui/bitstream/11592/9674/1/Ense%C3%B1anza%20de%20la%20Estad%C3%ADstica%20con%20sentido%20y%20en%20contexto.pdf
Moreno, A., Cardeñoso Domingo, J. M. y González García, F. (2014). La aleatoriedad en profesores de biología y de matemática en formación: análisis y contraste de significados. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(2), 198-215. https://www.redalyc.org/pdf/920/92030461006.pdf
Ortega-García, C. A. (2016). Para qué un aprendizaje contextualizado y coherente en la escuela. Revista Praxis, 12(1), 135-144. https://www.readcube.com/articles/10.21676/23897856.1855
Quiroz Guzmán, F. J. (2023). Pedagogía por proyectos como modelo para el proceso de pensamiento estadístico. Revista Boletín Redipe, 12(5), 84-96. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/1966/1953
Sánchez Numa, A., Numa Rodríguez, M. de la C. y Rodríguez Moya, O. S. (2019). Estrategia didáctica para la contextualización del contenido estadístico en las carreras de Licenciatura en Turismo e Ingeniería civil. Mendive: Revista de Educación, 17(3), 346-356. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1584/pdf
Tauber, L., Redondo, Y. y Santellán, S., (2019). Construcción del sentido estadístico en estudiantes universitarios de ciencias naturales. Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 32(1), 200-209. http://funes.uniandes.edu.co/14031/1/Tauber2019Construccion.pdf
Torres Salas, M. I. (2010). La enseñanza tradicional de las ciencias versus las nuevas tendencias educativas. Revista Electrónica Educare, 14(1), 131-142. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194114419012.pdf
Walz, M. F. (2015). Programa de Estadística aplicada a la Biología: una propuesta. Números: Revista de didática de las matemáticas, 88, 17-29. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/228785/Walz.pdf?sequence=1
Zapata-Cardona, L. y González Gómez, D. (2017). Imágenes de los profesores sobre la estadística y su enseñanza. Educación Matemática, 29(1), 61-89. https://www.scielo.org.mx/pdf/edumat/v29n1/1665-5826-ed-29-01-00061.pdf
Downloads
Published
Versions
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pedagogía y Sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.