Psychopedagogical guidance in the Cuban context
Abstract
The psychopedagogue is an educator who provides continuous assistance and support to all individuals, addressing all aspects of their lives, with the aim of enhancing prevention and human development throughout their entire lifespan. The article proposes a theoretical systematization that facilitates understanding of psychopedagogical guidance in educational institutions in Cuba, including its conceptual boundaries and the professionals who implement it. It suggests an analysis of the psychopedagogue’s performance and specialized intervention. A review of scientific theory is conducted using high-impact databases from international, national, and regional sources, which have contributed ideas and other qualities to this process. Different models, concepts, and resolutions are examined, offering new insights into the role of the psychopedagogue in psychopedagogical intervention within educational settings. It is essential to recognize that this is a function, not merely a profession, and it aligns with the personality system and the need for comprehensive attention
Downloads
References
Abad Águila, L., Torres Zerquera, L. C., Pérez Egües, M. A. y Díaz Falcón, D. (2020). La orientación psicopedagógica para la prevención de la dependencia tecnológica en los adolescentes del Preuniversitario. Revista Ciencia & Tecnología, 20(28), 1-14. https://cienciaytecnologia.uteg.edu.ec/revista/index.php/cienciaytecnologia/article/view/392/480
Alfonso Moreira, Y., Valladares González, M. G. y Pulido, M. (2019). La orientación psicopedagógica en la práctica universitaria. UISRAEL Revista Científica, 6(3), 9-24. https://revista.uisrael.edu.ec/index.php/rcui/article/view/136
Álvarez Coba, D., Cala Peguero, T. Y. y Ordaz Hernández, M. (2022). Estrategia de orientación psicopedagógica para la calidad educativa: un reclamo en la formación de atletas. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(3), 925-941. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1216
Bausela Herrera, E. (2004). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica: modelo de intervención por servicios. Revista Iberoamericana de Educación, 34(1 especial), 1-12. https://rieoei.org/RIE/article/view/2950/3863
Bermúdez, R. y Pérez, L. M. (2007). Orientación individual en el contexto educativo. Pueblo y Educación.
Bisquerra Alzina, R. (2006). Orientación psicopedagógica y educación emocional. Estudios sobre Educación, 11, 9-25. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/24332/20611
Cabrera Pérez, L. y Bethencourt Benítez, J. T. (2010). La psicopedagogía como ámbito científico-profesional. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 8(2), 893-914. https://www.redalyc.org/pdf/2931/293122002021.pdf
Calviño Valdés-Fauly, M. A. (2007). Orientación Psicológica. Esquema referencial de alternativa múltiple. Editorial Félix Varela . https://www.researchgate.net/publication/305724880_Orientacion_Psicologica_Esquema_referencial_de_alternativa_multiple
Cuevas Jiménez, A. (2019). Orientación educativa y retención de estudiantes de educación superior. Alternativas cubanas en Psicología, 7(21), 92-102. https://www.alfepsi.org/revista-alternativas-cubanas-en-psicologia-vol7-n21/
Del Pino Calderón, J. L. (1998). La orientación profesional en los inicios de la formación superior: una perspectiva desde el enfoque problematizador [Tesis de Doctorado, Instituto Superior Pedagógico, La Habana, Cuba].
Del Pino Calderón, J. L. (2011). Orientacion Educativa (Parte I). Pueblo y Educación.
Delgado, B. C. y Albá, M. P. (1992). La orientación en la actividad pedagógica. Pueblo y Educación.
Fontán Montesinos, M. T. (2016). El perfil del psicopedagogo en los modelos de acción psicopedagógica. El Guiniguada, 9(8), 149–180. https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/672/597
Guerrero Palacio, I., Hernández Hernández, J. R., Becalli Puerta, L. E. y Pérez Betancourt, A. (2023). La formación del licenciado en pedagogía psicología para el desempeño de la función orientadora. Atenas. Revista Científico Pedagógica, (61) 1-11. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/636/1032
Guevara Verdugo, K. A. y Magallanez Ojeda, V. (2020). Diseño de un canal de youtube como apoyo a la orientación vocacional. Memoria Universitaria, 1(1), 1-14. https://revistas.uaz.edu.mx/index.php/MemUni/article/view/786/715
Hernández Carrera, T., Márquez Marrero, J. L. y Pereda Cuesta, I. F. (2022). La formación de habilidades de orientación psicopedagógica en la carrera Licenciatura en Educación Primaria. Mendive. Revista de Educación, 20(4), 1123-1134. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v20n4/1815-7696-men-20-04-1123.pdf
Hinojosa Trutié, I. y Céspedes Quiala, A. (2021). Acciones para sistematizar la orientación profesional de los estudiantes de preuniversitario desde la Matemática. Roca. Revista Científico-Educacional de la Provincia Granma, 17(1), 202-221. https://revistas.udg.co.cu/index.php/roca/article/view/2161/4119
Martí Chavez, Y., Montero Padrón, B. y Rojas Valladares, A. L. (2019). Modelo didáctico de superación profesional del psicopedagogo en el contenido de la función social en el ámbito educativo. Revista Cubana de Educación Superior, 38(3), 1-27. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v38n3/0257-4314-rces-38-03-e22.pdf
Molina Contreras, D. L. (2004). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Revista Iberoamericana de Educación, 35(1), 1-22. https://rieoei.org/RIE/article/view/2924
Morchio de Uano, I. L. (2010). Orientación educativa en el área vocacional: Exploración de los intereses a través del Inventario de Experiencias y Proyectos (I.E.P.). Diálogos Pedagógicos, 8(16), 61-75. https://revistas.bibdigital.uccor.edu.ar/index.php/dialogos/article/view/160/pdf
Ochoa Landacay, V. P. (2020). Sistema de intervenciones psicopedagógicas, basadas en los postulados de la teoría ecológica para el mejoramiento de la disciplina escolar de los estudiantes de la EEB “Rómulo Vidal Zea” de la Ciudad de Machala [Tesis de maestría, Universidad Técnica de Machala]. http://repositorio.utmachala.edu.ec/bitstream/48000/16444/1/TESIS%20DE%20VICTORIA%20OCHOA.pdf
Padilla Gómez, A. L. y Figueroa Corrales, E. (2019). La educación científico-tecnológica. Actualidad en el proceso de formación del profesional de Pedagogía-Psicología. Revista Ciencia & Tecnología, 20(26), 22-33. https://www.researchgate.net/publication/347124288_La_educacion_cientifico-_tecnologica_Actualidad_en_el_proceso_de_formacion_del_profesional_de_Pedagogia-Psicologia
Parras Laguna, A., Madrigal Martínez, A. M., Redondo Duarte, S., Vale Vasconcelos, P. y Navarro Asencio, E. (2008). Orientación educativa: Fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas. Secretaría General Técnica. https://conductitlan.org.mx/08_orientacioneducativa/Materiales/L_orientacion-educativa_Espana.pdf
Pérez Egües, M. A., Torres Zerquera, L. D. y López Rodríguez del Rey, M. M. (2021). Virtualización del servicio de orientación del gabinete psicopedagógico de la Universidad de Cienfuegos. Conrado, 17(83), 142-152. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442021000600142&lang=pt
Pérez Gamboa, A. J., García Acevedo, Y., García Batán, J. y Raga Aguilar, L. M. (2023). La configuración de proyectos de vida desarrolladores: Un programa para su atención psicopedagógica. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 23(1),1-35 https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1409-47032023000100398
Rafael Hidalgo, B. L., Orbegoso Rivera, V. y Lucero Rafael, V. A. de J. (2023). La Psicopedagogía, orientación y tutoría educativa como herramienta para la mejora de la educación y formación profesional. Lex,21(31), 295-308. https://revistas.uap.edu.pe/ojs/index.php/LEX/article/view/2475/2491
Ramírez Pérez, A. M., Álvarez-Mayáns, L., y Almarales Hidalgo, M. (2015). La orientación educativa como vía para la disminución de la violencia familiar. EduSol, 15(53), 70-80 https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5678394.pdf
Recarey Fernández, S. (2007). La función orientadora del profesional de la educación. En S. Recarey Fernández y M. Ojeda. Orientación en el contexto educativo (pp. 2-18). Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.
Rivera Flores, D. G., Manzano Vinueza, C. E. y Guerrero Paredes, A. E. (2023). Orientación psicopedagógica: El proceso de aprendizaje significativo. Revista Multidisciplinaria de Desarrollo Agropecuario, Tecnológico, Empresarial y Humanista, 5(3), 1-5. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9181043
Rojas Valladares, A. L. (2018). La orientación psicopedagógica en el contexto educativo. Universo Sur. https://repositorio.umet.edu.ec/bitstream/67000/117/1/La%20orientacion%20psicopedagogica%20en%20el%20contexto%20educativo.pdf
Rojas Valladares, A. L., Domínguez Urdanivia, Y., Torres Zerquera, L. del C. y Pérez Egües, M. A. (2020). El proceso de intervención psicopedagógica en el ámbito educativo. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas, 3(2), 45-51.https://www.redalyc.org/pdf/7217/721778106006.pdf
Sanchiz Ruiz, L. (2008). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Universidad de Jaume. https://repositori.uji.es/xmlui/handle/10234/23882
Soto Bañuelos, E. y Capetillo Medrano, C. B. (2020). Ética y orientación profesional. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 17(38), 1-14. https://remo.ws/remo-38/
Torroella, G. (2007). La educación y la orientación como la preparación del hombre para la vida. En S. C. Recarey Fernández y M. Rodríguez. Orientación en el contexto educativo (pp. 18-34). Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona”.
Vidal-Martí, C. (2022). Acciones de orientación universitaria en la era Pos-Covid: Regreso a las aulas. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 16(2), 1-11. https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/1585/1501
Viera Cumbrado, R. C., López Collazo, Z. S., González Ruda, N. y Vega Cruz, G. M. (2022). La consultoría psicopedagógica y el uso de las Tecnologías de la Información y la Comunicación. Referencia Pedagógica, 10(Especial ), 2-13. http://scielo.sld.cu/pdf/rp/v10n1/2308-3042-rp-10-01-2.pdf
Villegas Lirola, E. (2020). Mejora del IES “Mariana Pineda” a través de la Orientación Educativa [Tesis de maestría, Universidad de Jaén]. https://crea.ujaen.es/bitstream/10953.1/13581/1/Villegas_Lirola_Elena_TFM_Orientacin_Educativa.pdf
Vizcaino Muñoz, A., Ordaz Hernández, M. y Martínez Pérez, I. (2020). Estrategia didáctica del proceso de orientación psicopedagógica en la asignatura Español básico para estudiantes de Cultura Física. PODIUM. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), 342-359. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/894
Zambrano, D. y Prieto, D. (2020). Orientación educativa del docente como proceso cuidador de la formación integral del estudiante. Revista de Cencias Sociales, 2(1), 35-51. https://socialinnovasciences.org/ojs/index.php/sis/article/view/43/50
Downloads
Published
Versions
- 2024-12-12 (5)
- 2024-12-06 (4)
- 2024-12-06 (3)
- 2024-10-01 (2)
- 2024-09-12 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pedagogía y Sociedad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.