university extension THE UNIVERSITY EXTENSION IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF UNDERSTANDING THE SCIENTIFIC TEXT
Keywords:
understanding the scientific text; scientific culture; university extension; hermeneutical procedure.Abstract
Universityextensionconstitutes a formativecomponent in HigherEducationthatfromtheacademicfieldrequires in theteaching-learningprocessofunderstandingthescientifictext, a transforminghermeneuticalprocedure, throughthe use ofdifferenttexts, thatreveals a coherent and gradual actiontorediscovertheessential ideas thatallowdeterminingtheunknowns, inductions, deductions, whichrequiresthetreatmentoflevelsofunderstanding as a signofthescientific culture acquiredbythesubject, in a waythatallowshimtoargue, assess and summarizethe fundamental ideas, havingtakingintoaccountthecontext, toachieve in teachers and students, a responsible, critical, investigative and creativeattitude; as well as thespringsof a professionalethicthattakeseffect in thecomponents: academic, labor, research and extension. Therefore, theobjectiveofthearticleistoproposethereading and understandingof a scientifictypologythrough a hermeneuticalprocedure, in theteaching-learningofthisdidactics, a waytopromotetheworkofuniversityextension. In theresearch, varioustheoreticalmethodswereapplied: thehistorical-logical, inductive-deductive and theanalytical-synthetic, withintheempiricalmethods: observation, pedagogical test, experimentation and documentaryanalysis. Theworkrepresentsthesocializationof a resultof a doctoral thesis in thedidacticsoftheunderstandingofthistypology, belongingtotheproject: "Strengthening cultural and professionalteachingidentitiesforthe social developmentoftheprovinceof Espirituana", whichoffers a wayoutakintothedepartmental line developed, relatedtoextensionwork.
Downloads
References
Alberteris, O. Cañizares V. y Revilla, B. (mayo-agosto, 2016). La comprensión de textos científico-técnicos y la intervención docente desde la perspectiva del Marco común europeo para las lenguas. Trasformación, 12(2), 250-264. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1478/pdf
Angjeli, K. (1984). La filosofía de Marx y el desarrollo de la ciencia y de la revolución técnico-científica en nuestra época. En K. Angjeli: Crítica Marxista-Leninista (pp.11-12). https://docs.google.com/file/d/0ByP565N0sPRSVjRuZ3Nid3pGaGc/edit?resourcekey=0-4aRv7WINYuMLB5bT2wnUfg Consultado: 20 de noviembre de 2021.
Domínguez, I. Roméu, A. Pírez, B., Fontanills, H., Cisneros, S. y Otero, Y. (2014). La comunicación en la ciencia. En I. Domínguez et al. El texto científico: algunas consideraciones para la comunicación en la ciencia (pp. 2-29). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Domínguez, I., Abello, A. M., Nogueras, A. I. y Sobrino, E. (2016). Programa de la Disciplina Lenguaje y Comunicación Plan E. Carrera: Licenciatura en Educación. Español-Literatura. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación Superior.
Duarte, O. (2019). La interdisciplinariedad en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la comprensión del texto científico [Tesis de Doctorado, Universidad de Sancti Spíritus].
Duarte, O. y Salgado, I. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la comprensión del texto científico. Revista Electrónica Científico Pedagógica ICCP, (1), 4ta Época, 44-52.
Duarte, O., Acosta, I. y Carvajal, N. (2016). Programa Comprensión y Construcción de textos. Sancti Spíritus, Cuba: Ministerio de Educación Superior (MES).
González, M. V. M y Machado, M. T. (2011). Etapas y tendencias de la gestión de la Extensión Universitaria: antecedentes imprescindibles para la reconceptualización. Humanidades Médicas, 11(3), 504-522. http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v11n3/hmc07311.pdf
Horruitiner, P. (2007). El modelo de acreditación de carreras de la Educación Superior Cubana. Revista Iberoamericana de Educación. 44(2) https://1library.co/document/q5327n7z-modelo-acreditaci%C3%B3n-carreras-educaci%C3%B3n-superior-cubana.html
Jurado, F. (2016). La lectura crítica: El diálogo entre los textos. http://www.santillana.com.co/rutamaestra/edicion-8/pdf/3.pdf
López, E. J. (2017). La universidad ante los retos del desarrollo sostenible de las Naciones Unidas. Universidad y Sociedad, 9(5). https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/752
López, J., Domínguez, A., Gallardo, A. y Navarro, Y. (2018). Investigación y extensión universitaria: una mirada desde la Universidad de Matanzas, Cuba. +E: Revista de Extensión Universitaria, 8(9), 111-125. doi:10.14409/extension.v8i9.Jul-Dic.7850 . https://www.readcube.com/articles/10.14409%2Fextension.v8i9.jul-dic.7850
Ministerio de Educación Superior (MES) (2018). Resolución 2/18. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. http://www.gacetaoficial.cu/
Morales, J. (2021). Lectura desde la pedagogía crítica: una propuesta para la intervención educativa significativa. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2). http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v40n2/0257-4314-rces-40-02-e6.pdf
Núñez, A., Álvarez, B. L. y Márquez, I. (2016). La Extensión Universitaria en la formación inicial de los estudiantes de la carrera Marxismo-Leninismo e Historia. Revista Mendive, 14(4), 324-332. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v14n4/men05416.pdf https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/881
Núñez, A., Álvarez, B. L. y Martínez, C. M. (2017). La extensión universitaria y su relación con la formación inicial de las carreras pedagógicas en Cuba. Revista Actualidades investigativas en Educación, 17(3), 1-21. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/30280
Roméu, A. (Coord.) (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.