university extension THE UNIVERSITY EXTENSION IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF UNDERSTANDING THE SCIENTIFIC TEXT

Authors

Keywords:

understanding the scientific text; scientific culture; university extension; hermeneutical procedure.

Abstract

Universityextensionconstitutes a formativecomponent in HigherEducationthatfromtheacademicfieldrequires in theteaching-learningprocessofunderstandingthescientifictext, a transforminghermeneuticalprocedure, throughthe use ofdifferenttexts, thatreveals a coherent and gradual actiontorediscovertheessential ideas thatallowdeterminingtheunknowns, inductions, deductions, whichrequiresthetreatmentoflevelsofunderstanding as a signofthescientific culture acquiredbythesubject, in a waythatallowshimtoargue, assess and summarizethe fundamental ideas, havingtakingintoaccountthecontext, toachieve in teachers and students, a responsible, critical, investigative and creativeattitude; as well as thespringsof a professionalethicthattakeseffect in thecomponents: academic, labor, research and extension. Therefore, theobjectiveofthearticleistoproposethereading and understandingof a scientifictypologythrough a hermeneuticalprocedure, in theteaching-learningofthisdidactics, a waytopromotetheworkofuniversityextension. In theresearch, varioustheoreticalmethodswereapplied: thehistorical-logical, inductive-deductive and theanalytical-synthetic, withintheempiricalmethods: observation, pedagogical test, experimentation and documentaryanalysis. Theworkrepresentsthesocializationof a resultof a doctoral thesis in thedidacticsoftheunderstandingofthistypology, belongingtotheproject: "Strengthening cultural and professionalteachingidentitiesforthe social developmentoftheprovinceof Espirituana", whichoffers a wayoutakintothedepartmental line developed, relatedtoextensionwork.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nancy Pérez-Carvajal, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez“. Sancti Spíritus, Cuba.

Máster en Ciencias Pedagógicas. Profesora Auxiliar. Departamento de Humanidades. Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez“. Sancti Spíritus, Cuba.

Omara Duarte-Gandaria, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez“. Sancti-Spíritus, Cuba.

Doctora en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular. Máster en Ciencias (Mención Dociencia Universitaria). Departamento de Español y Literatura. Universidad de Sancti-Spíritus "José Martí Pérez". Sancti-Spíritus, Cuba.

Israel Acosta-Gómez, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez“. Sancti-Spíritus, Cuba.

Licenciado en Español-Literatura. Profesor Adjunto. Departamento de Humanidades. Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez“. Sancti-Spíritus, Cuba.

Carmen Casanova-Marín, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez“. Sancti Spíritus. Cuba.

Máster en Docencia Universitaria. Profesora Auxiliar. Departamento de Humanidades. Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez“. Sancti Spíritus. Cuba.

Diasmany Navarro, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez“. Sancti Spíritus, Cuba.

Máster en Ciencias Pedagógicas. Profesor Auxiliar. Departamento de Humanidades, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez“. Sancti Spíritus, Cuba.

References

Alberteris, O. Cañizares V. y Revilla, B. (mayo-agosto, 2016). La comprensión de textos científico-técnicos y la intervención docente desde la perspectiva del Marco común europeo para las lenguas. Trasformación, 12(2), 250-264. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1478/pdf

Angjeli, K. (1984). La filosofía de Marx y el desarrollo de la ciencia y de la revolución técnico-científica en nuestra época. En K. Angjeli: Crítica Marxista-Leninista (pp.11-12). https://docs.google.com/file/d/0ByP565N0sPRSVjRuZ3Nid3pGaGc/edit?resourcekey=0-4aRv7WINYuMLB5bT2wnUfg Consultado: 20 de noviembre de 2021.

Domínguez, I. Roméu, A. Pírez, B., Fontanills, H., Cisneros, S. y Otero, Y. (2014). La comunicación en la ciencia. En I. Domínguez et al. El texto científico: algunas consideraciones para la comunicación en la ciencia (pp. 2-29). La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Domínguez, I., Abello, A. M., Nogueras, A. I. y Sobrino, E. (2016). Programa de la Disciplina Lenguaje y Comunicación Plan E. Carrera: Licenciatura en Educación. Español-Literatura. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación Superior.

Duarte, O. (2019). La interdisciplinariedad en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la comprensión del texto científico [Tesis de Doctorado, Universidad de Sancti Spíritus].

Duarte, O. y Salgado, I. (2018). El proceso de enseñanza-aprendizaje de la comprensión del texto científico. Revista Electrónica Científico Pedagógica ICCP, (1), 4ta Época, 44-52.

Duarte, O., Acosta, I. y Carvajal, N. (2016). Programa Comprensión y Construcción de textos. Sancti Spíritus, Cuba: Ministerio de Educación Superior (MES).

González, M. V. M y Machado, M. T. (2011). Etapas y tendencias de la gestión de la Extensión Universitaria: antecedentes imprescindibles para la reconceptualización. Humanidades Médicas, 11(3), 504-522. http://scielo.sld.cu/pdf/hmc/v11n3/hmc07311.pdf

Horruitiner, P. (2007). El modelo de acreditación de carreras de la Educación Superior Cubana. Revista Iberoamericana de Educación. 44(2) https://1library.co/document/q5327n7z-modelo-acreditaci%C3%B3n-carreras-educaci%C3%B3n-superior-cubana.html

Jurado, F. (2016). La lectura crítica: El diálogo entre los textos. http://www.santillana.com.co/rutamaestra/edicion-8/pdf/3.pdf

López, E. J. (2017). La universidad ante los retos del desarrollo sostenible de las Naciones Unidas. Universidad y Sociedad, 9(5). https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/752

López, J., Domínguez, A., Gallardo, A. y Navarro, Y. (2018). Investigación y extensión universitaria: una mirada desde la Universidad de Matanzas, Cuba. +E: Revista de Extensión Universitaria, 8(9), 111-125. doi:10.14409/extension.v8i9.Jul-Dic.7850 . https://www.readcube.com/articles/10.14409%2Fextension.v8i9.jul-dic.7850

Ministerio de Educación Superior (MES) (2018). Resolución 2/18. Reglamento de Trabajo Docente y Metodológico de la Educación Superior. http://www.gacetaoficial.cu/

Morales, J. (2021). Lectura desde la pedagogía crítica: una propuesta para la intervención educativa significativa. Revista Cubana de Educación Superior, 40(2). http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v40n2/0257-4314-rces-40-02-e6.pdf

Núñez, A., Álvarez, B. L. y Márquez, I. (2016). La Extensión Universitaria en la formación inicial de los estudiantes de la carrera Marxismo-Leninismo e Historia. Revista Mendive, 14(4), 324-332. http://scielo.sld.cu/pdf/men/v14n4/men05416.pdf https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/881

Núñez, A., Álvarez, B. L. y Martínez, C. M. (2017). La extensión universitaria y su relación con la formación inicial de las carreras pedagógicas en Cuba. Revista Actualidades investigativas en Educación, 17(3), 1-21. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/aie/article/view/30280

Roméu, A. (Coord.) (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y Educación.

Published

2022-05-09

How to Cite

Pérez-Carvajal, N., Duarte-Gandaria, O., Acosta-Gómez, I., Casanova-Marín, C., & Navarro, D. (2022). university extension THE UNIVERSITY EXTENSION IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS OF UNDERSTANDING THE SCIENTIFIC TEXT: Array. Márgenes, 10(2), 130–149. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/view/1401

Issue

Section

Artículos de Investigación Original