LA DANZA ISLEÑA DE POZAS, PATRÓN PARA EL DESARROLLO DE LA IDENTIDAD CULTURAL CUBANA/THE ISLAND DANCE OF POZAS, PATTERN FOR THE DEVELOPMENT OF THE CUBAN CULTURAL IDENTITY
Keywords:
education and cultivates, identity cultural, cultural inmaterial patrimonyAbstract
They sum up the cultural identity contitutes an element of unit in a social group, permits that the individuals asume as from you the cultural identity it beens place under a thematic object of study of diverse discipline for the value that is has in the contemporary context characterized for a globalisation that misfires the autentic cultura of the nations.
The objetive of the present article is to expose the result of a scientific systematizacion about the identitario debelopment of the cabaiguanense location of puddles that it and makes up a role for a cultural heritage of Canary Islands. The aplied methods were theoretical:
the Hitorical – logical, the modelling hugs the coast interviews of life. The obtained results base on the characterization of the characterization of the developdment ofthe cultural the investigative experience is prtinent and has possibilites to apply in other local contexts where exist culturalmanifestations they constitute expressios of cultural identity.
Keywords: education and cultivates; identity cultural; cultural inmaterial patrimony.
Downloads
References
Almazán, S. (2018). El valor de la cultura y la identidad cultural para el logro del desarrollo. Revista de gestión del conocimiento y el desarrollo local. 5 (1). https://rcta.unah.edu.cu/index.php/RGCDL/article/view/1058/1605
Borroto, L. T. (2020). Identidad, escuela y familia. Sus relaciones en tiempos de globalización. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. 8 (2). http://cuba.vlex.com
Cepeda, J. (2018). Una aproximación al concepto de identidad cultural a partir de experiencias: el patrimonio y la educación. Tabanque, 31. P. 244-262, http://revistasuva.es
Cuesta L, Jústiz, M. M y Argilagos, Z. (2019). La identidad cultural en los escolares de la Enseñanza Primaria. Una alternativa desde las actividades complementarias y extraescolares. Revista Opuntia Brava, 11 (Número especial 2), http://opuntiabrava.ult.edu.cu
Díaz, E.; Góngora, A. y Álvarez, E. (2020). La identidad danzaria local en la formación inicial de los estudiantes de la carrera Educación Artística. Revista Cubana de Educación Superior. 39 (1), http://scielo.sld.cu
Fonseca, A. y Brull, M (2020). Patrimonio cultural e identidad en las universidades. Revista Universidad y Sociedad. 12 (5).328-336. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1716
Gómez, L. y K. Pérez. (2011). Reflexiones sobre patrimonio cultural. Lo inmaterial del centro histórico de Camagüey, patrimonio mundial. Apuntes. 24 (3). 160-175, http://www.org.co
Olazabal, M.A.; Rodríguez V. y González R. (2021). La identidad cultural como recurso local y su integración a la gestión del desarrollo territorial. Retos de la Dirección; 15(1): 27-60, http://scielo.sld.cu
Quintana, R. (2017). La educación ambiental y su importancia en la relación sustentable: Hombre-naturaleza-territorio. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, niñez y juventud. 15 (2), 927-949, http://www.scielo.org.co
Tizón, M. (2017). Enculturación, música y emociones. Revista Electrónica Complutense de investigación en Educación Musical. 14, 187-201, http://revistas.ucm.es
Downloads
Published
Versions
- 2023-12-18 (3)
- 2023-11-14 (2)
- 2023-01-18 (1)