PROGRAMA EDUCATIVO PARA EL DESEMPEÑO DE LOS DOCENTES DESDE LA PROMOCIÓN DEL DESARROLLO LOCAL / EDUCATIONAL PROGRAM FOR THE PERFORMANCE OF TEACHERS FROM THE PROMOTION OF LOCAL DEVELOPMENT
Keywords:
development; extension; performance; promotion; training.Abstract
Introduction: The Institute of Pharmacy and Food, is made up of highly qualified professionals of Pharmaceutical and Food Sciences with preparation to work as scientists and teachers, in this context it is particularized in the performance and extension as a substantive process of the university that contributes to the comprehensive training of students and teachers.
Objective: Improve the performance of teachers from an educational program to promote local development in the process of university extension.
Methods: For which a network of theoretical and empirical investigations and statistical processing were used that made it possible to penetrate the object of study as a phenomenon in constant transformation and development.
Results: From the technology for the determination of problems, the variable was parameterized, for the characterization of the current state of the process of improving the performance of the teachers, the results obtained from the triangulation allowed an inventory of problems and potentialities, starting point. for the elaboration of the educational program, structured in five stages with the qualities of humanist, contextualized, systemic, personalized, flexible, participatory and collaborative. The verification of the results obtained made it possible to measure the validity.
Conclusions: The educational program for the promotion of local development from the university extension, constituted a way to improve the performance of the IFAL teachers, where the high degree of responsibility towards the assigned tasks was evidenced, in addition to the awareness of the need to promote care for the environment and the health of the inhabitants of the community.
Downloads
References
Añorga Morales, J. (3 de octubre de 2017). La Educación Avanzada, 35 años de utopías y realidades. [Conferencia inaugural]. Evento internacional Universidad de Ciencias Pedagógicas, La Habana, Cuba.
Batista Mainegra, A. (2016). Estrategia metodológica de integración de procesos sustantivos universitarios: contribución de la extensión universitaria a la promoción de salud en la Universidad de La Habana. Universidad de la Habana. CEPES. La Habana, Cuba. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias de la Educación.
García Labrada, D., Ramy Insua, J. A. y Suárez Balseiro, G. (Anfitriones). (2021-Presente). Programa Educativo de promoción del desarrollo local desde la extensión universitaria para el desempeño de los docentes del IFAL. [Podcast]. I Jornada Científica Virtual “Jilia Añorga Morales, vigencia y continuidad de su legado”. https://promociondeeventos.sld.cu/educavanzada2021/?p=351
García Miño, M.T. (2018). Modelo Pedagógico para el mejoramiento del desempeño extensionista de los docentes de la Escuela Latinoamericana de Medicina. La Habana. Cuba. Tesis en opción del grado científico de doctor en Ciencias Pedagógicas.
García Miño, M.T., Rodríguez González, M.A., Portuondo Hitchman, O.L (2018). Propuesta para el mejoramiento del desempeño extensionista de los
docentes en la Escuela Latinoamericana de Medicina. Convención Internacional de Salud, Cuba. http://www.convencionsalud2018.sld.cu/index.php/connvencionsalud/2018/paper/viewFile/2008/1168
Guzón Camporredondo, A. M. y Hernández Márquez, R. (2015). A propósito del desarrollo local en Cuba. En L. Pérez Hernández y O. J. Díaz León (coord.), ¿Qué municipio queremos? Respuestas para Cuba en clave de descentralización y desarrollo local (pp. 105-116), La Habana, Cuba: Editorial Universidad de La Habana.
Horruitiner Silva, P. (2006). Universidad Cubana: El modelo de formación. La Habana, Cuba: Félix Valera.
Núñez Jover, J. (2006). Universidad, conocimiento y desarrollo local (basado en el conocimiento). En A. Guzón Camporredondo, Desarrollo local en Cuba (pp. 205-215). La Habana, Cuba: Editorial Academia.
Pérez García, M.F. (2010). Programa educativo para el mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los docentes de los centros de educación de jóvenes y adultos de la Habana. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana, Cuba. Tesis en opción del grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.
Pérez Ruiz, A. J., Santamaría Rocha, C. L. (2021). La educación avanzada y la enseñanza del idioma portugués en Cuba. Varona, (72), 16-20. http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n72/1992-8238-vrcm-72-16.pdf
Pelegrino De la Vega, D. (2015). Estrategia pedagógica para el mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los jefes de colectivos de asignatura. Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona” La Habana, Cuba. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias de la Educación.
Portuondo Hitchman, O.L. (2014). Sistema de acciones de superación para el mejoramiento del desempeño profesional pedagógico de los profesores de la carrera de Tecnología de la Salud. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Héctor Alfredo Pineda Zaldívar.” La Habana. Cuba. Tesis en opción al Grado Científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas.
Saborido Loidi, J.R. (2018). La Universidad y la Agenda 2030 de desarrollo sostenible en el centenario de la Reforma de Córdoba. Visión desde Cuba. La Habana; Cuba. Memorias del 11no Congreso Internacional de Educación Superior. Universidad 2018.
Downloads
Published
Versions
- 2023-12-14 (3)
- 2023-11-14 (2)
- 2023-01-23 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Márgenes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.