This is an outdated version published on 2023-01-18. Read the most recent version.

LA CAPACITACIÓN DEL DOCENTE, UNA NECESIDAD IMPOSTERGABLE/TEACHER TRAINING, AN UNPOSTPONABLE NEED

Authors

Keywords:

participatory development; teacher; training.

Abstract

Introduction: The study carried out highlights the actions undertaken at "Panchito Gómez Toro" University campus in Jatibonico, in the project "Teacher Training", aimed at promoting its development in order to stimulate scientific and technological research; one of its missions is to procure academic excellence and the development of university extension and research.

Objective: To assess the impact of training teachers to work with local development projects at “Panchito Gómez Toro” campus in the Municipality of Jatibonico.

Methods: Methods and techniques used were: analytical-synthetic, inductive-deductive, historical-logical, scientific observation, surveys and interviews.

Results: The proposed training is aimed at mitigating the deficiencies in the execution and knowledge of the methodology of local development projects presented by teachers, which is distinguished by the application of certain procedures, applied from the functions of organization, planning, execution and control.

Conclusions: Training responds to the needs of a concrete historical nature, in view of the new challenges and demands imposed by society as a whole, the need for continuous training to achieve a well-prepared teacher, which implies promoting proposals aimed at meeting the demands of society, which requires their comprehensive training to assume the responsibility of educating new generations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Norma Martínez-Cabrera , Asamblea Municipal del Poder Popular en Jatibonico. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciada en Contabilidad y Finanzas. Coordinadora de Programas y Objetivos  Económicos.

María de las Mercedes Calderón-Mora , Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciado en Educación, Especialidad: Economía. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular Economía y Finanzas.

Carlos Lázaro Jiménez-Puerto , Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”, Facultad de Ciencias Técnicas y Económicas. Sancti Spíritus, Cuba.

Ingeniero en Ciencias Informática. Máster en Ciencias Pedagógicas. Doctor en Ciencias de la Educación. Especialista y/o auditor. Profesor e Investigador, Seguridad Informática. 

References

Abdala, E. (2000). Evaluación de impacto: un reto ineludible para los programas de capacitación juvenil. Boletín Técnico Interamericano de Formación Profesional, 150, 183-216. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_articulo/abdala.pdf

Cánovas, J. (2007). Manual Escala de Bienestar Psicológico (2ª). Madrid: TEA Ediciones.

Chiavenato, I. (2007). Administración de recursos humanos. (8. Ed.) Estados Unidos de América: Mc-Gran-Hill Internacional.

Decreto Ley No. 350/17. (2018). De la Capacitación de los Trabajadores. Gaceta Oficial de La República De Cuba (13, extraordinario). www.gacetaoficial.gob.cu

Flores Zapata, G. y Aballe Pérez, Víctor, C. (2018). La urgente necesidad de la capacitación y profesionalización del docente universitario. Revista Estudios del Desarrollo Social Cuba y América Latina, 6(3). http://scielo.sld.cu/pdf/reds/v6n3/2308-0132-reds-6-03-e16.pdf

Herrera, A., Urquiza, M., Puerto, Y., Castillo, C., Rodríguez, Y. y Otero, T. (2020). Resultados de la capacitación sobre la Covid-19. MediSur, 18(3), 396-403. https://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/4694/3143

Infante, V. y Breijo, T. (2017). Mirada histórica al proceso de capacitación en el mundo. Revista Mendive, 15(1), 57-64. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/972/pdf

Mertens, L. (2000). La Gestión por Competencia Laboral en la Empresa y la Formación Profesional (Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación la Ciencia y la Cultura. ed.). Madrid: España: Bravo Murillo.

Published

2023-01-18

Versions

How to Cite

Martínez-Cabrera , N. ., Calderón-Mora , M. de las M. ., & Jiménez-Puerto , C. L. (2023). LA CAPACITACIÓN DEL DOCENTE, UNA NECESIDAD IMPOSTERGABLE/TEACHER TRAINING, AN UNPOSTPONABLE NEED. Márgenes, 11(1), 181–199. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/view/1609

Issue

Section

Artículos de Investigación Original