EL PROFESOR DEPORTIVO Y SU PREPARACIÓN ANTE LA DISMINUCIÓN DE LA POBLACIÓN INFANTIL / SPORTS TEACHERS AND THEIR PREPARATION IN THE FACE OF THE CHILD POPULATION DECREASE
Keywords:
children population; population dynamics; preparation sports; teaching.Abstract
Introduction: The sports teacher must know and interpret his field of action, recreate what he thought and elaborate a personal way of guiding and facilitating the learning processes, adapting flexibly to the context in which he acts.
Objective: To socialize the implementation of training actions that allow raising the preparation of sports teachers in the Sancti Spíritus province.
Methods: In the investigation, the methods of the theoretical level were used, - historical-logical, analysis, synthesis, systemic-structural approach and modeling, in the empirical order, the analysis of documents, the interview, the surveys and the methodological triangulation.
Results: In the characterization of the preparation of the sports teacher to guarantee the continuity of sports education in the face of the decrease in the child population In the territory, two dimensions and seven indicators were identified to explore the educational and sports reality with an investigative approach, which allowed determining the implementation of training actions that contributed to raising the level of preparation of these professionals to assume the sports teaching process without affectations.
Conclusions: The decrease in the child population in the Sancti Spíritus province affects teaching in sports education, consequently, sports teachers show limitations in their preparation, and the information necessary for decision-making is insufficient in order to counteract the effects of this population decline.
Downloads
References
Aja Díaz, D. A. y Hernández Mondejar, W. (2019). Dinámica de la población y sus interrelaciones en Cuba y sus territorios. Recomendaciones para la acción. Novedades en Población/ CEDEM (29), 56-74. http://scielo.sld.cu/pdf/rnp/v15n29/1817-4078-rnp-15-29-56.pdf
Díaz-Armas, K., Massip Acosta, A., León Vazquez, L. L. y Rodríguez Verdura, H. (2022). La educación familiar en la iniciación deportiva del ajedrez desde una perspectiva científica e innovadora. Arrancada, 22(42), 36-57. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/465
Instituto Nacional de Deportes Educación Física y Recreación [INDER] (2019). XXXI Seminario Nacional de Preparación del curso escolar 2019-2020. Deportes.
Luis Bombino, L. y Jiménez Puerto, C. L. (2019). La preparación del docente y su papel como líder del proceso enseñanza-aprendizaje. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/07/preparacion-docente-ensenanza.html
Martín Rodríguez, A. E., Ávila Fernández, F. y Llibre Arcia, S. E. (2021). Programa de superación profesional para entrenadores de béisbol que laboran en la iniciación deportiva. Revista Cognosis, 6(4), 93-112. https://doi.org/10.33936/cognosis.v6i4.4330
Ministerio de Educación Superior [MES] (2016). Plan de Estudio "E" de la carrera Licenciatura en Cultura Física. Autor
Oficina Nacional de Estadística e Información de Sancti Spíritus. [ONEI] (2021). Anuario Estadístico de Sancti Spíritus 2021. http://www.onei.gob.cu/node/15615
Proenza Barzaga, D. R. (31 de mayo de 2021). Sancti Spíritus camino a la despoblación: Un dilema demográfico se cierne cada vez más sobre territorio espirituano: en la provincia mueren más personas de las que nacen. Escambray. http://www.escambray.cu/2021/sancti-spiritus-camino-a-la-despoblacion/
Rodríguez Verdura , H., Siles Denis, R. R. y Páz Ävila , J. E. de la (2019). Perfil de funciones profesionales del profesor deportivo, una necesidad para la evaluación de su desempeño. Pedagogía y Sociedad, 22(56), 252-275. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/885
Rodríguez Verdura V, H., León Vazquez, L. L. y Páz-Ávila, J. E. de la (2022). La enseñanza deportiva y el entrenamiento deportivo. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 17(2). https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/1028
Rodríguez Verdura, H., León Vazquez, L. L., Paz Ávila, J. E. de la, Rodríguez-Soriano, H. F. y Massip Acosta, A. (2023). Contextualización de términos y conceptos sobre la iniciación deportiva para el Licenciado en Cultura Física. Revista Universidad y Sociedad, 15(2), 207-216. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3621/3562
Rodríguez-Soriano, H. F., León Vazquez, L. L., y Rodríguez Verdura, H. (2020). La baja natalidad en Sancti Spíritus y su impacto en la iniciación deportiva. Revista Márgenes, 8(3), 71-90. http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/issue/view/1104
Soriano-Echemendía, Y., Massip Acosta, A., Paz Ávila, J. E. de la y Suárez-Meana, L. J. (2022). Participación de las familias en la iniciación deportiva escolar: perspectivas desde la Educación Popular. Arrancada, 23(44), 81-105. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/573
Torres Pérez, I. L., León Vazquez, L. L. y Hernández, M. d. (2022). La preparación de los profesores deportivos para dirigir el proceso de iniciación deportiva. Arrancada, 22(41), 196-211. https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/447
Downloads
Published
Versions
- 2023-12-06 (3)
- 2023-11-14 (2)
- 2023-05-09 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Márgenes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.