Users' perception of the services offered by the medical libraries in Sancti Spíritus

Authors

Abstract

Introduction: The challenges faced by medical libraries in diversifying services require evaluation based on user appreciation.

Objective: To describe users' perceptions regarding the services offered by medical libraries in the province of Sancti Spíritus.

Methods: An observational, descriptive, non-experimental, cross-sectional study was conducted. A pre-designed questionnaire based on the LibQual methodology, validated in the local context, was applied. A total of 155 users were selected according to the number and type of services recorded in 11 libraries that provided services between January and June 2023.

Results: The frequency of use of printed materials and internet services indicates that users frequently rely on libraries. The minimum value and the highest desired value for a service were assigned to the information control dimension, while the highest perceived value corresponded to the emotional dimension; the lowest score was for the library as a space. The adequacy indicates that services meet the minimum satisfaction level of users. The superiority reveals that perceived services do not exceed user aspirations.
Conclusions: The differences and similarities in perceptions of library services guide specific areas needing improvement, provide insights into causes for underperformance, and assist in planning policies to enhance service quality in local libraries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Felicia Pérez Moya, Centro Provincial de Información. Ciencias Médicas. Sancti Spíritus. Cuba.

Licenciada en Educación, Especialidad Español Literatura. Máster en Bibliotecología. Doctora en Ciencias de la Información. Investigadora Auxiliar. Profesora Titular Consultante.

Odalis Amparo Castillo Reyes, Centro Provincial de Información. Ciencias Médicas. Sancti Spíritus. Cuba.

Licenciada en Gestión de Información en Salud. Máster en Ciencia de la Educación. Profesora Auxiliar.

Elizabeth Sánchez Prida, Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas. Sancti Spíritus. Cuba.

Licenciada en Gestión de Información en Salud.

Emelina Amiris Llano Gil, Centro Provincial de Información de Ciencias Médicas. Sancti Spíritus. Cuba.

Licenciada en Gestión de la Información en Salud. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Auxiliar. Investigadora Auxiliar.

Carmen Fidelina Sánchez Sánchez, Centro Provincial de Información. Ciencias Médicas. Sancti Spíritus. Cuba.

Licenciada en Filología. Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Auxiliar. Investigadora Auxiliar.

References

Aguila García, O., Peña Jiménez, L., Pérez Quintero, M. y Fernández Pérez, L. (2023). Evaluación de la gestión de calidad en la red de bibliotecas médicas de Villa Clara. Medicentro Electrónica, 27(4), e4059. http://scielo.sld.cu/pdf/mdc/v27n4/1029-3043-mdc-27-04-e4059.pdf

Andersen, P. & Baker, Ch. (2019). Using the LibQUAL+ Survey to Inform Strategic Planning [Ponencia, Library Assessment Conference]. https://www.libraryassessment.org/wp-content/uploads/2019/09/32-Andersen-Baker-UsingLibQUAL.pdf

Ángel Santillán, M. del y Olguín Martínez, G. (2024). La Selección y Adquisición en Bibliotecas Académicas: Aportaciones para un efectivo Desarrollo de Colecciones. Biblioteca Universitaria, 27(1), 15-24. https://bibliotecauniversitaria.dgb.unam.mx/rbu/article/view/1532/1465

Fuente Valdés, L. de la. (2015). Estándares para bibliotecas especializadas de Ciencias de la Salud en Cuba. Centro Nacional de Información de Ciencias Médicas (CNICM-Infomed). http://reuniondirectores2015.sld.cu/index.php/reuniondirectores/2015/paper/view/11/8

Fernández Valdés, M. de las M. y Zayas Mujica, R. (2015). Estándares para bibliotecas universitarias de Ciencias de la Salud en Cuba. Educación Médica Superior, 29(4), 843-862. http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v29n4/ems18415.pdf

García Díaz, R. y Rodríguez Lugo, B. G. (2018). Evaluación de los servicios de información de la biblioteca especializada del Instituto de Investigaciones Hortícolas “Liliana Dimitrova” desde la percepción de los usuarios. Revista Publicando, 5 (14,1), 194-203. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/1006/pdf_797

González Ramos, M. de los R. y Alcaide Guardado, Y. (2018). Bibliotecas médicas: continuidad e importancia en la Atención Primaria de Salud. MediSur, 16(5), 628-630. https://www.medigraphic.com/pdfs/medisur/msu-2018/msu185c.pdf

Guerra Bretaña, R. M. y Orozco Inca, E. E. (2020). Análisis de las normas internacionales para la calidad de los servicios bibliotecarios en instituciones de educación superior de Ecuador. Bibliotecas. Anales de Investigación, 16(3), 237-248. http://revistas.bnjm.sld.cu/index.php/BAI/article/view/31/30

Guillén Macías, J. J. y Ormaza Pincay, M. de los A. (2021). Gestión de la calidad de la Biblioteca Central Dr. Alejandro Muñoz Dávila de la Universidad Técnica de Manabí. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 7(Ed. Especial), 83-94. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/mikarimin/article/view/2574/1877

Iqbal, A. & Hussain Asad, I. (2023). Mapping Library Users’ Loyalty through LibQUAL +: Mediating Role of Users’ Satisfaction. Journal of Library Administration, 63(3), 402-420. https://doi.org/10.1080/01930826.2023.2177930

Lázaro-Rodríguez, P., López-Gijón, J., Alonso, S. y Herrera-Viedma, E. (2020). Actualidad en estudios LibQUAL+®: paradigmas de la biblioteca informativa y social-creadora y cuestión de género como reflejos de la realidad social. Revista Española de Documentación Científica, 43(2), e264. https://redc.revistas.csic.es/index.php/redc/article/view/1199/1903

Lemus Lemus, A. F. y Chávez Jiménez, D. (2022). Servicios bibliotecarios y de información 2019-2021. Usuarios de la Biblioteca de la Unidad Académica de Estudios Regionales (UAER) de la UNAM. Biblioteca Universitaria, 25(1), 59-70. https://bibliotecauniversitaria.dgb.unam.mx/rbu/article/view/1397/1393

Llano Gil, E. A., Acosta Mursulí, T. del C., Conde Lara, E., Bernal Torres, M., Manso Fernández, E. y Sánchez Sánchez, C. (2010). Nivel de satisfacción de usuarios de la Biblioteca Universitaria de Ciencias Médicas de Sancti Spíritus. Gaceta Médica Espirituana, 12(1), 11. https://revgmespirituana.sld.cu/index.php/gme/article/view/883/796

Panahi, S., Bazrafshani, A. & Mirzaie, A. (2023). Development and validation of a modified LibQUAL scale in health sciences libraries: application of Structural Equation Modeling. JMLA. Journal of the Medical Library Association, 111(4), 792–801. https://doi.org/10.5195/jmla.2023.1348

Regaira Martínez, E. y Vázquez Calatayud, M. (2020). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación en enfermería. Index de Enfermería, 29(4), 220-224. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-12962020000300007

Zayas Mujica, R. y Fernández Valdés, M. de las M. (2014). Integración de la red de bibliotecas de Ciencias de la Salud de Cuba para el desarrollo sostenible de la biblioteca virtual de salud regional. Bibliotecas. Anales de Investigación, 10(10), 171-179. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5704515.pdf

Published

2025-03-26 — Updated on 2025-03-31

Versions

How to Cite

Pérez Moya, F., Castillo Reyes, O. A., Sánchez Prida, E. ., Llano Gil, E. A. ., & Sánchez Sánchez, C. F. (2025). Users’ perception of the services offered by the medical libraries in Sancti Spíritus. Márgenes, 13, e1892. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/margenes/article/view/1892 (Original work published March 26, 2025)

Issue

Section

Artículos de Investigación Original