Numerical methods as a tool in the teaching of physics

Authors

Keywords:

numerical mathematics; physics; solution of problems

Abstract

Introduction: In the teaching of physics, using both exact and numerical methods, complementing each other as a whole, makes the teaching-learning process more complete.

Objective: to show the main ideas to introduce a numerical method: Bisection, in the resolution of problems in the subject of Physics with the use of Excel, in the agricultural engineering major.

Methods: of the theoretical, empirical and mathematical-statistical levels were applied; these were selected and developed from the demands of the dialectical-materialist approach.

Result: the students´ performance as to solving problems was evaluated using numerical methods and Excel, demonstrating the validity of the didactic proposal used.

A quantitative advance in the level of learning of the contents of Physics was achieved with the application of numerical methods and Excel, since most of the students manage to solve problems with the use of the aforementioned tools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dayned Rega-Armas, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Ingeniera Biomédica y Máster en Ciencias Pedagógicas. Profesora Asistente de la Facultad de Ciencias Pedagógicas.

Yusimí Guerra-Véliz, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Villa Clara, Cuba.

Profesora del Departamento de Ciencias Exactas.

Julio Leyva-Haza, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Villa Clara, Cuba.

Profesor del Departamento de Ciencias Exactas.

References

Benacka, J. (2008). Spreadsheet Numerical Modeling in Secondary School Physics and Biology. Spreadsheet in Education (eJSiE), 2(3), Art.3.

Chapra, S. y Clough, D. (2021). Applied numerical methods with Python for engineers and scientist. Mc Graw Hill.

Christopher J. Van (2006). Using Spreadsheets to Learn Numerical Methods. Spreadsheet in Education (eJSiE). Drew University, New Jersey. http://epublications.bond.edu.au/ejsie/vol2/iss1/9

Gaik Tay, K., Long Kek, S. y Abdul-Kahar, R. (2013). Three Spreadsheet Models of a Simple Pendulum. Spreadsheet in education (eJSiE), 6(2), Art.5.

Guerra Véliz, Y. (2008). Modelo didáctico para la implementación de los métodos numéricos en el proceso educativo de la Física General en la especialidad de profesor de Ciencias Exactas. ISBN 978-959-16-0882-6, Editorial Universitaria.

Lima Pisco, R., Cedeño Ferrin, J. y Padilla Orlando, M. (2020). Aplicación de los métodos numéricos en la enseñanza superior. Revista Científica Sinapsis, 1(16). https://www.itsup.edu.ec/myjournal/index.php/sinapsis/article/view/356

Mañas, J. y Pinta, M. (2018). Métodos numéricos para el análisis matemático con Matlab (1. edición en español). Ecuador: Editorial Universidad Técnica de Machala (UTMACH). http://repositorio.utmachala.edu.ec/handle/48000/12495

Mora Flores, W. (2016). Introducción a los métodos numéricos. Implementaciones en Basic (Libre Office, Excel). http://docer.com.ar/doc/xc10888

Oliva, A. (2017). Uso de Hojas de cálculo de Excel ¿Ventajas o desventajas? https://excelfull.com/funcion/uso-hojas-calculo-excel-ventajas-desventajas

Oliveira, M. y Nápoles, S. (2010). Using a spreadsheet to study the oscillatory movement of a mass-spring system. Spreadsheet in education (eJSiE), 3 (3) Art. 2. http://www.semanticscholar.org/paper/Using-a-spreadsheet-to- study -the oscillatory-of -Olivera

Rega Armas, D. (mar.-jun, 2017). Empleo de los métodos numéricos y el Excel en la solución de problemas de termodinámica. Revista Pedagogía y Sociedad, 20 (48). http://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/444

Published

2022-07-13 — Updated on 2023-07-05

Versions

How to Cite

Rega-Armas, D., Guerra-Véliz, Y. ., & Leyva-Haza, J. . (2023). Numerical methods as a tool in the teaching of physics. Pedagogía Y Sociedad, 25(64), 226–247. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1509 (Original work published July 13, 2022)