EDUCATIONAL STRATEGY FOR VOCATIONAL GUIDANCE IN THE TENTH YEAR OF HIGHER BASIC EDUCATION

Authors

Keywords:

accompaniment; advice; CuLagos; tutor; tutors., Diversity, indigenous territory, inclusive education, intercultural education, orientation., authority; power strategies; school leadership; micropolitics; power.

Abstract

Vocational problematic constitutes a preventive work aimed at providing the necessary elements for the professional choice of students. The objective of the study is framed in designing an educational strategy for the development of vocational guidance in tenth-grade students at the Fiscal Uruguay Educational Unit in the city of Portoviejo, Ecuador. A total of 138 students and 7 teachers participated in the study. The study was based on the application of the Systematic Literature Review method and the Academic-Professional Basic Areas of Interest Questionnaire (CIBAP-2000) as a precedent for the development of the strategy. The results of the study show that students are inclined towards professions related to healthcare, economics and business, and scientific research, which helped students recognize their vocational interests. Based on these results, a didactic strategy was developed consisting of a basic action guide to address vocational and professional guidance. The study concludes that monitoring vocational and professional guidance of students is necessary for achieving good results. A thorough diagnosis allows for proposing actions and goals to address existing needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Soraya Monserrate Briones Moreira, Universidad Técnica de Manabí, Facultad de Posgrado, Manabí, Ecuador.

Ingeniera Comercial, Profesora de Educación General Básica en la especialidad de Ciencias Naturales, estudiante de la Maestría en Educación en la Facultad de Posgrado de la Universidad Técnica de Manabí.

Eldis Román Cao, Universidad Técnica de Manabí, Instituto de Investigación, Manabí, Ecuador.

Licenciado en Educación Especialidad Geografía, Máster en Ciencias de la Educación, Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Principal Titular del Departamento de Filosofía en la Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.

References

Barreno Salinas, Z. (2015). La Orientación Vocacional y Profesional en la selección de carreras. CIENCIA UNEMI, 4(6), 97-101. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol4iss6.2011pp97-101p

Betsworth Deborah, G. y Fouad Nadya, A. (1997). Vocational Interest: A look at the past 70 years and a glance at the future. The Career Development Quarterly, (46), 23-47. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.1997.tb00689.x

Blanco Blanco, M. A. y Frutos Martín, J. A. (2001). Orientación Vocacional: propuesta de un instrumento de autoorientación. Educación y futuro: revista de investigación aplicada y experiencias educativas, (4), 1-10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2015984

Carmona Arios, B. D., Cortina Orellana, Y. y Martín Sospedra, D. R. (2012). La orientación profesional desde la perspectiva histórico cultural del desarrollo humano. ENTELEQUIA: Revista interdisciplinar, (14), 55-63. https://revistaentelequia.wordpress.com/2012/05/01/la-orientacion-profesional-desde-la-perspectiva-historico-cultural-del-desarrollo-humano/

Castellanos Rodríguez, R., Baute Rosales, M. y Chang Ramírez, J. A. (2020). Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 269-278. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1708

Codina, L. (2018). Revisiones bibliográficas sistematizadas: procedimientos generales y Framework para Ciencias humanas y sociales [Tesis de maestría, Universitat Pompeu Fabra, Barcelona]. https://repositori.upf.edu/bitstream/handle/10230/34497/Codina_revisiones.pdf

Day, S. X. y Rounds James, J. (1997). A little more than kin, and less than kind: Basic interests in vocational research and career counseling. The Career Development Quarterly, 45(3), 207-220. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.1997.tb00465.x

Delgado Guevara, E. B. y García Pérez, E. (2018). Estrategia de orientación vocacional para asegurar la continuidad de estudios. Luz, 17(2), 110-118. https://www.redalyc.org/journal/5891/589167622012/589167622012.pdf

Despaigne Hechavarría, M. (2011). El proceso de formación y la construcción de la identidad profesional pedagógica en los estudiantes de los Institutos Preuniversitarios Vocacionales de Ciencias Pedagógicas. Marco teórico conceptual. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 3(26). https://www.eumed.net/rev/ced/26/mdh.pdf

Di Doménico, C. y Vilanova, A. (2000). Orientación vocacional: origen, evolución y estado actual. Orientación y sociedad, 2, 47-58. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.2964/pr.2964.pdf2000PSICOLOGA

Galilea García, V. (2001). Orientación vocacional. Centro de Rehabilitación laboral “Nueva Vida”.

García Medivilla, L., Sánchez Cabezudo, J. e Izquierdo Marañon, R. (1990). Test “CIP-II”. Cómo descubrir los intereses profesionales. Bruño.

García Pisco, O. V. y Calle García, R. C. (2022). Estrategia educativa para la motivación de los estudiantes por la figura profesional de la especialidad de industrialización de productos alimenticios. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7(2), 51-73. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8331388

García Pisco, O. V. y Calle García, R. C. (2022). Estrategia educativa para la motivación de los estudiantes por la figura profesional de la especialidad de industrialización de productos alimenticios. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 7(2), 51-73. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8331388

Gómez Bedoya, A. (2013). Orientación vocacional para niños. Infancias Imágenes, 12(2), 112-115. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/infancias/article/view/5460/9208

González Bello, J. R. (2008). La orientación profesional en América Latina: Fortalezas, debilidades, amenazas y oportunidades. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 5(13), 44-49.http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v5n13/v5n13a09.pdf

González Maura, V. (2003). La orientación profesional desde la perspectiva histórico-cultural del desarrollo humano. Revista cubana de Psicología, 20(3), 260-268. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v20n3/12.pdf

Hernández Franco, V. (2014). Evaluación de los intereses básicos académicos profesionales de los estudiantes de secundaria. REOP, Revista Española De Orientación Y Psicopedagogía, 15(1), 117–141. https://doi.org/10.5944/reop.vol.15.num.1.2004.11624

Higgins, J. P. T., Lasserson, T., Chandler, J., Tovey, D. y Churchill, R. (2016). Methodological Expectations of Cochrane Interventions Reviews (MECIR): Standards for the conduct and reporting of new Cochrane Intervention Review, reporting of protocols and the planning, conduct, andreporting of updates. Cochrane.

López Fernández, M. V. y Sánchez Herrera, S. (2018). Relación entre la madurez vocacional y la motivación hacia el aprendizaje académico. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 21-30. https://revista.infad.eu/index.php/IJODAEP/article/view/1150

Mijangos Cuj, D. (2011). Orientación vocacional y éxito escolar. Educación y Ciencia, 2(6), 29-39. http://educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/48

Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Modelo de Funcionamiento de los Departamentos de Consejería Estudiantil. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2016/06/A.-Manual-de-OVP.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador. (2018). Herramientas para orientar la construcción de proyectos de vida de estudiantes. MinEduc. https://recursos2.educacion.gob.ec/wpcontent/uploads/2021/12/herramientas_construccion_proyectos_de_vida_estudiantes_0.pdf

Ministerio de Educación del Ecuador. (2021). Manual de orientación vocacional y profesional para los Departamentos de Consejería Estudiantil. https://ecuador.vvob.org/sites/ecuador/files/2021_ecuador_eftp_manual_ovp_2_edicion_1.pdf

Múnera Cuartas, L. M. (2013). Orientación profesional y sociedad contemporánea: la orientación profesional ofrecida en la escuela [Tesis Especialista en Nuevas Infancias y Juventudes, Universidad Nacional de La Plata]. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/34324

Ormaza Mejía, P. (2019). Educación: Orientación Vocacional y Profesional, garantía de derechos y construcción de proyectos de vida. Revista Ciencia UNEMI, 12(30), 87-102. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss30.2019pp87-102p

Rascovan, S. (2004). Lo vocacional: una revisión crítica. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 5(2), 1-10. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v5n2/v5n2a02.pdf

Rascovan, S. (2013). Orientación vocacional, las tensiones vigentes. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 10(25), 47-54. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/remo/v10n25/a06.pdf

Ríos Rodríguez, L., Román Cao, E. y Pérez Medinilla, Y. (2021). Independent Work Management Through Adaptive Teaching-Learning Environment APA-Prolog. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.11

Rivas Martínez, F. (1993). Psicología vocacional: Enfoques del asesoramiento. Morata.

Rodríguez Maden, Á. L., Torres Pérez, Y. y Leyva Soler, C. S. (2021). La educación de la familia del estudiante de secundaria básica y la orientación vocacional hacia las carreras pedagógicas. Transformación, 17(2), 438-458. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v17n2/2077-2955-trf-17-02-438.pdf

Published

2023-09-12 — Updated on 2025-02-24

Versions

How to Cite

Briones Moreira, S. M., & Román Cao, E. (2025). EDUCATIONAL STRATEGY FOR VOCATIONAL GUIDANCE IN THE TENTH YEAR OF HIGHER BASIC EDUCATION. Pedagogía Y Sociedad, 26(67), 215–237. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1669 (Original work published September 12, 2023)