Educational inclusion, in response to diversity
Abstract
Topic: Educational attention to diversity is the center of research and the challenge of educational inclusion.
Problem: How to adjust the training, in the Bachelor's Degree in Primary Education, from the conception of educational inclusion?
Methods: The theoretical ones: analytical-synthetic and inductive-deductive and the empirical ones: interview and documentary analysis.
Objective: Universalize the results of the research, for the training of pedagogical professionals and good practices of educational inclusion.
Methodology: At first the analysis, synthesis, induction and deduction to summarize and reach conclusions; Next, the documentary analysis of the study plans, year strategies and methodological work plans; as well as the interview based on attention to diversity and educational inclusion.
Result: It is evident in strengths related to the teachers' willingness and students' willingness to know and know how to do in relation to attention to diversity; as well as weaknesses in the projection of improvement and methodological teaching work.
Conclusions: The results of the research are valued and the solution to the problem is projected, from theory and the search for methodological resources that favor attention to diversity.
Keywords: attention to diversity; primary education; educational inclusion
Downloads
References
Ainscow, M. (2020). Promoting inclusion and equity in education: Lessons from international experiences. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6(1), 7-16. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729587
Álvarez González, A. M., Conesa Santos, M. y Cepeda Rodríguez, Y. (2017). Requerimientos metodológicos para el maestro primario en ejercicio en función de dinamizar la inclusión educativa. Pedagogía y Sociedad, 20(49), 123-145. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/539/451
Cologon, K. (2020). Is inclusive education really for everyone? Family stories of children and young people labelled with ‘severe and multiple’ or ‘profound’ ‘disabilities’. Research Papers in Education, 37(3), 395-417. https://www.tandfonline.com/toc/rred20/37/3?nav=tocList
Fernández Silva, I. L. (2023). Educación inclusiva y convivencia escolar. Hacia el desarrollo sostenible desde los sistemas educativos. EduSol, 23(83), 193-201. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v23n83/1729-8091-eds-23-83-193.pdf
León Quispe, K., Villafuerte Alvarez, C. A., Llanos Chuquipa, E. N., Abarca Mora, V. y Zapata Chiroque, J. E. (2023). Perspectivas de los docentes sobre la educación inclusiva. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(27), 49-61. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/813/1502
Llanos Chuquipa, E. N. (2023). La participación ciudadana en la educación pública. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1515-1533. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.610
Márquez Valdés, A. M., Domínguez Hernández, E. y Denis Marquez, M. (2023). Estudio de la formación inicial para la atención a la diversidad en carreras pedagógicas. Mendive. Revista de Educación, 21(3), e3344. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3344/pdf
Martínez García, B. (2023). La Nueva Escuela Mexicana y la contingente evolución del sistema educativo. Revista ISCEEM. Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México, 1(32), 43-58. http://revista.isceem.edu.mx/index.php/revista/article/view/3/4
Moreno Corrales, B., Cordero Echevarría, L. J. y Salabarría Márquez, M. C. (2021). La preparación del docente para la inclusión educativa. Manual de actividades y orientaciones metodológicas. Mendive. Revista de Educación, 19(2), 609-626. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2010/pdf
Muñoz-Ortiz, W. W., García-Mera, G. M., Esteves-Fajardo, Z. I. y Peñalver-Higuera, M. J. (2023). El Diseño Universal de Aprendizaje: Un enfoque para la educación inclusiva. Episteme Koinonia, 6(12), 167-183. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2665-02822023000200167
Palomino Condo, L. M., Tarco Sánchez, A. y Sosa Hernández, M. del P. (2023). Perspectiva del docente en la educación inclusiva. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(30), 2006-2019. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642023000402006
Paz Delgado, C. y Barahona, E. (2020). Creencias sobre la inclusión educativa y prácticas docentes en el contexto de aprendizaje de la lectoescritura inicial docentes sobre la inclusión educativa en el contexto de aprendizaje de la lectoescritura inicial. Revista Caribeña de Investigación Educativa RECIE, 4(2), 112-126. https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/221/229
Pérez Véliz, A. (2020). La educación en Cuba a la luz de los derechos fundamentales. Cuestiones constitucionales. Revista Mexicana de Derechos Constitucionales 1(42), 271-308. https://revistas.juridicas.unam.mx/index.php/cuestiones-constitucionales/article/view/14344/15508
Santa-Cruz Terán, F. F. (2023). Servicios de apoyo para la inclusión educativa: Percepción de agentes educativos peruanos. Revista de Ciencias Sociales, 36(52), 195-219. https://rcs.cienciassociales.edu.uy/index.php/rcs/article/view/202/129
Santillán Acevo, L. M. y Samada Grasst, Y. (2023). Programa de capacitación a docentes para actuación ante conductas disruptivas en niños de Educación Inicial. Revista San Gregorio, 1(53), 51–69. https://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/2431/1558
Downloads
Published
Versions
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eddys Edel Ramírez Galí, Evaristo Reinoso Porra, Maytee Suárez Pedroso

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.