This is an outdated version published on 2024-05-23. Read the most recent version.

Educational inclusion, in response to diversity

Authors

Abstract

Topic: Educational attention to diversity is the center of research and the challenge of educational inclusion.

Problem: How to adjust the training, in the Bachelor's Degree in Primary Education, from the conception of educational inclusion?

Methods: The theoretical ones: analytical-synthetic and inductive-deductive and the empirical ones: interview and documentary analysis.

Objective: Universalize the results of the research, for the training of pedagogical professionals and good practices of educational inclusion.

Methodology: At first the analysis, synthesis, induction and deduction to summarize and reach conclusions; Next, the documentary analysis of the study plans, year strategies and methodological work plans; as well as the interview based on attention to diversity and educational inclusion.

Result: It is evident in strengths related to the teachers' willingness and students' willingness to know and know how to do in relation to attention to diversity; as well as weaknesses in the projection of improvement and methodological teaching work.

Conclusions: The results of the research are valued and the solution to the problem is projected, from theory and the search for methodological resources that favor attention to diversity.

Keywords: attention to diversity; primary education; educational inclusion

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eddys Edel Ramírez Galí, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciado en Educación Primaria, Máster en Educación Especial, Profesor Asistente.

Evaristo Reinoso Porra, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciado en Educación Primaria. Máster en Educación Especial. Doctor en  Ciencias Pedagógicas. Profesor Titular.

References

Ainscow, M. (2020). Promoting inclusion and equity in education: Lessons from international experiences. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6(1), 7-16. https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729587

Álvarez González, A. M., Conesa Santos, M. y Cepeda Rodríguez, Y. (2017). Requerimientos metodológicos para el maestro primario en ejercicio en función de dinamizar la inclusión educativa. Pedagogía y Sociedad, 20(49), 123-145. https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/539/451

Cologon, K. (2020). Is inclusive education really for everyone? Family stories of children and young people labelled with ‘severe and multiple’ or ‘profound’ ‘disabilities’. Research Papers in Education, 37(3), 395-417. https://www.tandfonline.com/toc/rred20/37/3?nav=tocList

Fernández Silva, I. L. (2023). Educación inclusiva y convivencia escolar. Hacia el desarrollo sostenible desde los sistemas educativos. EduSol, 23(83), 193-201. http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v23n83/1729-8091-eds-23-83-193.pdf

León Quispe, K., Villafuerte Alvarez, C. A., Llanos Chuquipa, E. N., Abarca Mora, V. y Zapata Chiroque, J. E. (2023). Perspectivas de los docentes sobre la educación inclusiva. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(27), 49-61. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/813/1502

Llanos Chuquipa, E. N. (2023). La participación ciudadana en la educación pública. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(29), 1515-1533. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i29.610

Márquez Valdés, A. M., Domínguez Hernández, E. y Denis Marquez, M. (2023). Estudio de la formación inicial para la atención a la diversidad en carreras pedagógicas. Mendive. Revista de Educación, 21(3), e3344. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3344/pdf

Martínez García, B. (2023). La Nueva Escuela Mexicana y la contingente evolución del sistema educativo. Revista ISCEEM. Instituto Superior de Ciencias de la Educación del Estado de México, 1(32), 43-58. http://revista.isceem.edu.mx/index.php/revista/article/view/3/4

Moreno Corrales, B., Cordero Echevarría, L. J. y Salabarría Márquez, M. C. (2021). La preparación del docente para la inclusión educativa. Manual de actividades y orientaciones metodológicas. Mendive. Revista de Educación, 19(2), 609-626. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/2010/pdf

Muñoz-Ortiz, W. W., García-Mera, G. M., Esteves-Fajardo, Z. I. y Peñalver-Higuera, M. J. (2023). El Diseño Universal de Aprendizaje: Un enfoque para la educación inclusiva. Episteme Koinonia, 6(12), 167-183. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2665-02822023000200167

Palomino Condo, L. M., Tarco Sánchez, A. y Sosa Hernández, M. del P. (2023). Perspectiva del docente en la educación inclusiva. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(30), 2006-2019. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2616-79642023000402006

Paz Delgado, C. y Barahona, E. (2020). Creencias sobre la inclusión educativa y prácticas docentes en el contexto de aprendizaje de la lectoescritura inicial docentes sobre la inclusión educativa en el contexto de aprendizaje de la lectoescritura inicial. Revista Caribeña de Investigación Educativa RECIE, 4(2), 112-126. https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/221/229

Pérez Véliz, A. (2020). La educación en Cuba a la luz de los derechos fundamentales. Cuestiones constitucionales. Revista Mexicana de Derechos Constitucionales 1(42), 271-308. https://revistas.juridicas.unam.mx/index.php/cuestiones-constitucionales/article/view/14344/15508

Santa-Cruz Terán, F. F. (2023). Servicios de apoyo para la inclusión educativa: Percepción de agentes educativos peruanos. Revista de Ciencias Sociales, 36(52), 195-219. https://rcs.cienciassociales.edu.uy/index.php/rcs/article/view/202/129

Santillán Acevo, L. M. y Samada Grasst, Y. (2023). Programa de capacitación a docentes para actuación ante conductas disruptivas en niños de Educación Inicial. Revista San Gregorio, 1(53), 51–69. https://revista.sangregorio.edu.ec/index.php/REVISTASANGREGORIO/article/view/2431/1558

How to Cite

Ramírez Galí, E. E., & Reinoso Porra, E. . (2024). Educational inclusion, in response to diversity. Pedagogía Y Sociedad, 27(70), 46–62. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1801 (Original work published May 7, 2024)