the “Prevention and education: keys to combat drug addiction in technical and vocational education”

Authors

Abstract

ABSTRACT

Introduction: The materialization of the III improvement carried out in the Ministry of Education in Cuba, has established in Technical and Professional Education, among the prioritized actions the prevention of drug addiction from the very dynamics of the educational model.

Objective: To propose a methodology that contributes to the educational work for the prevention of drug addiction from the pedagogical process of Technical and Professional Education.

Methods: Participatory action research, in-depth sessions, documentary analysis, scientific observation, interviews and methodological triangulation.

Results: A methodology made up of two apparatuses; theoretical-cognitive and methodological-instrumental, in addition to categories, concepts, requirements, procedures, actions and implementation guidelines.

Conclusions: The methodology contributes to the theory of the construct of educational work for the prevention of drug addiction in Technical and Professional Education; in addition, the precision of the technical-professional contents that enrich the Educational Program (MINED, 2019) from the conceptual theoretical apparatus. Scientific novelty is distinguished by the presence of theoretical concepts related to educational work for the prevention of drug addiction based on procedures and actions that, materialized in a methodology, enable the coherent action of teachers of Technical and Professional Education.

Keywords: drug addiction; education; methodology; prevention; process

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirta Rosa Martín Fuentes, Centro Politécnico Rubén Martínez Villena, Cabaiguán. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciado en Educación. Máster en Ciencias de la Educación. Especialista Principal. Coordinadora de área.

Manuel Horta Sánchez, Universidad de Sancti Spíritus “José Martí Pérez”. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor auxiliar.

Mario Lazo Rodríguez, Centro Politécnico Rubén Martínez Villena, Cabaiguán. Sancti Spíritus, Cuba.

Licenciado en Educación. Doctor en Ciencias Pedagógicas. Director del Centro.

References

Arias-Odón, F. (2018b). Diferencia entre teoría, aproximación teórica, constructo y modelo teórico. Revista Electrónica Actividad Física y Ciencias, 10(2), 7-12. https://www.researchgate.net/publication/329871331_Diferencia_entre_teoria_aproximacion_teorica_constructo_y_modelo_teorico

Arias-Odón, F. G. (2018a). Nuevos Errores en la Elaboración de Tesis Doctorales y Trabajos de Grado. Sinopsis Educativa, 17(1-2), 37-45. https://www.researchgate.net/publication/325385165_Nuevos_Errores_en_la_Elaboracion_de_Tesis_Doctorales_y_Trabajos_de_Grado

Cabezas Vila, M. E., Solís García, M. S. y Maldonado Cañizares, P. (2023). La prevención de las adicciones en el contexto universitario. Atenas, (61), e11282. https://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/638

López Falcón, A. (2021). Los tipos de resultados de investigación en las Ciencias de la Educación. Conrado, 17(S3), 53-61. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/2137/2083

Martín Fuentes, M. R. y Lazo Rodríguez, M. (2023). La labor educativa en la prevención de las drogas en la Educación Técnica y Profesional [Ponencia]. VI Taller de formación de Capital Humano “Adicciones 2023”. https://cedro.sld.cu/index.php/adicciones/2023/paper/view/24/13

Maturell Senon, C. (9 de abril de 2024). El consumo de drogas, ¿un peligro presente? Granma. https://www.granma.cu/cuba/2024-07-26/el-consumo-de-drogas-un-peligro-presente-09-04-2024-22-04-46

Ministerio de Educación (MINED). (2019a). RM 15/2019. Programa educativo dirigido a la prevención del consumo de drogas en el SNE 2016-2025. https://www.mined.gob.cu/wp-content/uploads/2020/01/RM-15-2019-.pdf

Ministerio de Educación (MINED). (2019b). RM 140/2019. Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba. https://cuba.vlex.com/vid/resolucion-no-140-19-810750577

Mojena Jerez, Z., Matos Matos, R. y Guerra Martínez, N. (2021). La drogadicción en los adolescentes practicantes de actividades deportivas. Reflexiones teórico-metodológicas. Acción, 17, 1-6. https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/138/435

Naciones Unidas (2023). Informe Mundial sobre las Drogas. UNODC: Oficina de las Naciones Unidas contra la Droga y el Delito. https://www.unodc.org/res/WDR-2023/WDR23_ExSum_Spanish.pdf

Ochoa Leyva, Y., Leyva Figueredo, P. A. y Mendoza Tauler, L. L. (2022). La prevención de la drogadicción gestión de la extensión universitaria. Masquedós. Revista de Extensión Universitaria, 7(8), 1-9. https://www.redalyc.org/journal/7022/702273136003/html/

Ramírez Castro, I. y Velazco Capistrán, D. L. (2022). Influencia en el consumo del alcohol y tabaco en el adolescente. Ciencia Latina, Revista Multidisciplinar, 6(1), 1353-1372. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/1583/2209

Sotolongo Acosta, M. M., Fernández Bereau, V. B. y Batista Mainegra, A. (2020). Evitar las drogas desde el contexto universitario. Universidad y Sociedad, 12(3), 203-209. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n3/2218-3620-rus-12-03-203.pdf

Ubago-Jiménez, J. L., Zurita-Ortega, F., Melguizo-Ibáñez, E. y Alonso-Vargas, J. M. (2023). Impacto del alcohol y la dieta en la calidad de vida en la educación superior. Un modelo de ecuaciones estructurales. Adicciones, 36(4), 389-398. https://adicciones.es/index.php/adicciones/article/view/1903/1420

Valdés García, L. y Domínguez Mateos, A. (2023). Consumo de drogas: enfrentamiento a un problema latente. MEDISAN. Revista Médica de Santiago de Cuba, 27(2), e4269. https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/4269/pdf

Published

2025-02-10 — Updated on 2025-02-22

Versions

How to Cite

Martín Fuentes, M. R., Horta Sánchez, M. ., & Lazo Rodríguez, M. (2025). the “Prevention and education: keys to combat drug addiction in technical and vocational education”. Pedagogía Y Sociedad, 28, e1872. Retrieved from https://revistas.uniss.edu.cu/index.php/pedagogia-y-sociedad/article/view/1872 (Original work published February 20, 2025)

Issue

Section

Artículo original